NULL Skriv ut sidan - SV: Hjälp med att hitta Clara Lundberg i Torrlösa och Lund

Anbytarforum

Titel: SV: Hjälp med att hitta Clara Lundberg i Torrlösa och Lund
Skrivet av: Gustav Andreasson skrivet 2018-05-10, 18:14
Hej Gustav!


Systrarna Mellicina och Clara (födda 1776 21/1 respektive 1780 12/2 i Lund som döttrar till murdrängen och akademivaktkarlen, sedermera borgaren Pål Pålsson [Lundberg] och Cecilia Maria Jeppsdotter) har gäckat mig under en längre tid, så detta var intressanta uppgifter. De omnämns i sin moster Johannas bouppteckning i Lund 1813 och sägs då båda ha okänd vistelseort, och i sin äldre syster Cajsa Cecilia Lundbergs bouppteckning i Lund 1816 sägs Mellicina vara i livet utan att någon underrättelse om hennes vistande kunde lämnas, medan Clara sägs ha avlidit två år tidigare. Några orter nämns alltså inte i något av fallen, så Torrlösa var ett välkommet tillskott till systrarnas biografi.


Mvh Markus

Hej Markus!

Vilket intressant inlägg, tack så mycket.

I Caisa Sissilias födelseuppslag tycks det stå att fadern heter Påhl Påhlssons och modern Sissilia Jeppesdotter, medan i Mellicinas uppslag tycks det stå att fadern heter Påhl Påhlssons Lundbergs, och modern Sissilia Jacobsdotter. I Claras uppslag tycks det stå Pål Pålsson och Cicilia Lundsten. Det är ju möjligt att de skrivit lite fel på namnen här och där, som ofta gjordes. Men detta verkar stämma bra.

Får jag fråga vad din egen koppling till systrarna är, samt om du har någon ytterligare information kring deras föräldrar före jag själv letar vidare på det spår du givit mig? Har du källhänvisning till bouppteckningarna eller namnet på mostern så tar jag tacksamt emot dessa. Hojta bara till om du vill ha några uppgifter om Claras son, Andreas.

Ha en fin dag i övrigt!

MVH,
Gustav