NULL Skriv ut sidan - SV: Peter Christian Hammerin och hustrun Eva

Anbytarforum

Titel: SV: Peter Christian Hammerin och hustrun Eva
Skrivet av: Anders Väppling skrivet 2018-05-09, 18:21

Svårknäckt nöt Anders. När jag söker igenom mitt databasregister för amiralitetsförsamlingen så finner jag bara din Peter Christian Hammerin fyra gånger, nämligen då döttrarna föds. Kanhända att det bakom några av dopvittnenas namn kan gömma sig en förklaring på din undran angående Evas ursprung. Dock har jag förstått att volontärer inte sällan inställde sig i Karlskrona med sin familj tillsammans komna från annan ort.
Jag  kollade även upp om några Hammerin fanns bland dopvittnen. Fann inga men den delen av mitt databasbyggande i Karlskrona är under arbete och således bara spridda år.

På ddss.nu finner man i amiralitetsförsamlingen 1830 dottern Johanna Hammerin upptagen då hon fött ett barn under äktenskapligt löfte. En av systrarna står med där som dopvittne.

Hittade det här:

Karlskrona amiralitetsförsamling (K) FIa:5 1789-1826 Bild 236 / Sida 461

Således död av feber 54 år gammal. Begravd 18/11. Wämö? Kanske mest sannolikt.
Hej Peter!

Tack för hjälpen och när tid finnes tänker jag även kolla upp döttrarnas öden.
Tackar även för tipsen med dopvittnena - det är något jag definitivt inte lagt någon vikt vid tidigare och förhoppningsvis finns en ledtråd där att utforska!




Peter Christians Hammerins dödsnotis verkar också bli svår att hitta. Enligt 1a Sjöartilleriregemetets mönsterrulla 1818 (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0038196_00136) så dog han som nr 14 i Segerskölds kompani på Amiralitetssjukhuset 14 november 1817. Han borde därmed finnas listad i Amiralitetsförsamlingens bilagor till begravningslängden (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0057840_00017), men tyvärr slutar 1817 års noteringar redan 5 oktober. Kan de som avled under det årets sista månader ha förts någon annanstans för begravning?
Hej Lina!

Tack för din hjälp! Ja, precis som Peter fann ovan så är det inte helt lätt att hitta hans dödsnotis, men den fanns där.



Jag tänker kolla upp dopvittnen och se om jag kan hitta några ledtrådar där. Peter Christian Hammerin är enligt flottans rullor född i Stockholm så problemet är ju att han och Eva kan ha gift sig på en väldigt massa olika platser och församlingar. Jag får nog helt enkelt göra en systematisk koll i alla församlingar i Karlskronas närområde samt alla församlingar i Stockholm och se om jag finner någon vigselnotis.


Ha en riktigt härlig helg båda två :)

Med vänlig hälsning,
Anders