NULL Skriv ut sidan - SV: Anders Isaksson Silver

Anbytarforum

Titel: SV: Anders Isaksson Silver
Skrivet av: Helene Jacobson skrivet 2018-05-09, 18:20
Tack båda för svar! Jag har tittat i mantalslängderna och det är underligt att han står som ensam man både 1737 och 1738. Vid det laget var han ju gift med Malin Jacobsdotter och hade 5 barn.

Har sett  tråden från 2012, den handlar mest om Anders Isakssons dotter Anna som han fick i sitt första äktenskap. Men det var bra att läsa den igen, nu upptäckte jag nya saker! tex. att han bodde i Vägsele i Lycksele som ung och att det var där han vigdes med sin första hustru Margareta.

Har även tittat på länkarna till soldatregistren. Det är lite märkligt att hon kallas Margareta i båda böckerna. Hon avled ju 1726. Man kanske inte brydde sig om att ändra namnet till Malin (de gifte sig 1727).

Har svårt att tolka vad det står efter Anders Silver och h. Margareta, men det verkar inte stå var de bor. Är siffrorna årtal så att 727 är 1727?

Jag kanske inte kommer längre, men det är konstigt att de inte går att hitta i Nyby där barnen är födda. Malins make nr 2. Per Jönsson Höglander står med i AI:3 sid. 42 och han var ju också soldat. Detta är åren 1731-1736 och då bodde Anders Isaksson och Malin där!

Om någon mer känner för att hjälpa till att leta så är jag mycket tacksam!