NULL Skriv ut sidan - SV: Lemon / Lemoine

Anbytarforum

Titel: SV: Lemon / Lemoine
Skrivet av: Martin Casterud skrivet 2018-05-08, 17:29
Har in min forskning inte stött på Erik Persson tidigare än i Lerbäcks mantalslängd 1679 när han är bosatt med hustru på Lerbäcks krog. Han försvinner sedan ur längderna efter 1707, och förekommer av och till i domböckerna 1680-1708.


Hans hustru var krögardottern Maria Persdotter och de hade enligt mina noteringar åtminstone barnen Johan, Peter, Maria, Erik och möjligen även en vid namn okänd dotter. De tre första barnen omnämns alla i mantalslängderna åren efter att Erik inte längre omnämns.


Hej Hoss, jag har ägnat otroligt mycket tid åt att försöka lösa vem han (erik Persson) var, vart han kommer ifrån och varför han kallar sina barn Lemon.
Vi här i tråden hade en väldigt intensiv forskning för 3-4år sedan, väldigt många bitar föll på plats då. Men den stora pusselbiten saknas fortfarande.
Hör du till släkten själv?


Hej, jag var med den rundan men fokuserade främst på Slorf-familjen. Härstammar från Erik Perssons svägerska Karin Persdotter och dennes make Samuel Kiellman.


När Erik Perssons söner Jan och Peter dyker upp i mantalslängderna runt 1709 kallas de Ytter.



En fundering, innan jag hunnit läsa in mig på diskussionerna kring detta eller kontrollerat källorna:


Johan Ytter måste vara närmare 40 år gammal då han börjar kalla sig Lemon. I alla fall är det först 1729 han går under detta namn i mantalslängden. Hans broder Petter kallas först Ytter men när han 1722 döper sin son i Kumla så kallar han sig Lemon, och då är hans militära bana påbörjad. Erik Lemon omnämns med detta namn redan i Kumla dombok 1710, och är då förare. 

Är Lemon möjligen ett namn de tagit sig/fått när de tar värvningen? Hur tidigt kan man belägga namnet för respektive person?