NULL Skriv ut sidan - SV: Maclean

Anbytarforum

Titel: SV: Maclean
Skrivet av: Magnus Lindskog skrivet 2018-05-06, 12:02

"Efter Consistoro stemningz Atest begärande heller wettne, angående Hr Corneten Christian Macheler och Pigan Brita Bengtz dåtr som för Tiden åhr 1720 wed Mikhelig Tid då Jag och hon komme i Tienst i samma hus men eij hos en Husbonde, då Hr Corneten strax begynte att Inställa sig mäd samma då dygdiga Brita Bengtz dåtr, då Hr Corneten Tahlade mäd henne der om, men hon af slog alt sådant och sade låter mig blifwa mäd fredh för ty iag är icke edr like, men Hr Corneten på stog allt mer och mer och sade till henne dät skal aldringen oss ant åth skielia än döden och mäd sådan ord henne öfwer Tahlade henne, men till förne tahlade iag mäd dem bäge 2 och dät kan dåk aldrig så damt i mellan edr skie, då Hr Corneten blef vred och sade till mig om du Inttet tiger mäd så ord så skal iag slå armar och ben söner på dig och drifwa dig ifrån din Tienst för ty iag förstår alt sådant bätre än du efter som hon är mig till nöie och Behag. /.../
/.../
Datum Räfwakulla d 6 Febrorj A:o 1721
Kierstin Jons dotr"


https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0074087_00329 ff


Källa: Göteborgs domkapitels arkiv, Äktenskapshandlingar (skiljobrev), SE/GLA/12486/F 3/3 (1720)