NULL Skriv ut sidan - SV: Västra Fågelvik

Anbytarforum

Titel: SV: Västra Fågelvik
Skrivet av: Solveig Granath skrivet 2018-05-05, 12:32
Hej Jörgen,

Hulda Matilda Edvardsdotter och Tobias Karlsson var min mormors föräldrar. De fick sammanlagt sex barn, varav min mormor Agnes var ett, och din mormor Signe Linnea ett annat. Tobias Ling Karlsson var född i Lycke, Tanum, Bohuslän den 12 april 1858. Hans far, precis som hans äldre bror (Carl Alfred Lycklund) och Alexander Strand (Huldas make) var indelta soldater och hade soldattorp i Tanum. Eftersom Hulda rymde från sin make, kunde inte Tobias och Hulda gifta sig, och troligen är alla deras sex barn födda i Norge - föräldrarna var ju inte mantalsskrivna någonstans! I folkräkningarna från Riksarkivet 1900 och 1910 står Hulda som "lösdriverska". Tobias dog den 10 oktober 1920 - han blev överkörd av en bil (olyckshändelse) och fick en "kristlig begravning" i Töcksfors enligt kyrkböckerna. Alexander Strand dog av slaganfall på Västerby Försörjningshem i Tanum den 30 december 1921. När han dog blev Hulda skriven som "änka" efter soldaten Alexander Strand i kyrkböckerna i Fågelvik. Det är oklart hur länge de bott i Fågelvik. Första noteringen om dem finns den 22 december 1910, då det noteras att deras barn Anna Kristina (född 15 mars 1910) dött av "tandfeber".

Hör gärna av dig till mig - jag skulle gärna vilja veta litet mer om Signe och hennes familj!