NULL Skriv ut sidan - SV: Sebalt

Anbytarforum

Titel: SV: Sebalt
Skrivet av: Tobias Ejnarsson skrivet 2018-05-05, 10:23
Hej Magnus,
Jag släktforskar på C.F Sebald som är född utanför Berlin i Trebbin 1680. Hans föräldrar var Prästen Johan Henricus Sebaldus/Sebaldt och Anna Sabina Lehmann. Jag vet att han var med i stora nordiska kriget i kavalleriet och blev fången vid Poltala och hemkommen 1722 till Sverige där han tog värvning i Östgöta kavalleriregemente och bosätter sig på Högtomta gård.

Du hänvisar till källan : Stora Nordiska kriget, Krigsfångar, Avd 14, Serie II, vol 2, KrA
Vilken sida är det på?

Du hittade även honom på Krigshandlingar Stora nordiska kriget, Krigsfångar, SE/KrA/0388/14 B/15 Bild 228
Har du lyckas översätta detta?

När man tittar på generalmönstringsrullarna för Östgöta kavalleriregemente i högra hörnet står det att högtoma är beläget vid Ukna socken och ....beläget vid hallingeberg... 1692 generalmönstringsrullar   wijd handen gifwer. Då bör han gått med i Nylands kavalleriregemente 1692 ?
Generalmönsterrullor, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0023/0/286 (1728) sida 488

Rulla Uppå dhe Swänska fångar som sig hoos mig i Muscou angifwit hafwa eller af andra angifna ähro.
...
 
Nylands cavallerie Regiemente
 
Trumpett Christian Sebolt
Oåmdöpte
Man: 1
Qwin: 1
Barn: 2
med hust: [,] en son och 1 dot
...
 
Muskow d 20 Januarii 1722
 
Källa: Diplomatica Muscovitiva 145, Beskickningshandlingar 1721-1723, RA
 
***
 
När trumpetaren Christian Fredrik Sebald anmäler sig efter ryska fångenskapen, 1722 25 maj, anges han vara 39 år gammal, född i Berlin, tjänat svenska kronan i 21 år. Han fick då avsked (=tillstånd att lämna tjänsten). Han hade vid tillfångatagandet 1709 tjänstgjort som trumpetare vid Majorens kompani, Nylands kavalleriregemente. Det måste vara samma person som du skriver om i texten nedan.
 
Källa: Stora Nordiska kriget, Krigsfångar, Avd 14, Serie II, vol 2, KrA