NULL Skriv ut sidan - SV: Britta Pagander i Nedre Ullerud

Anbytarforum

Titel: SV: Britta Pagander i Nedre Ullerud
Skrivet av: Erik Mangsbo skrivet 2018-05-04, 14:03
Det verkar ganska sannolikt att det skulle gå att hitta svar på frågan om Lars Svensson var deras far genom att studera arvdelarnas storlek och tidigare uppbud av Byn. Även uppbud som gjorts av andra är av intresse.

Jag skrev tidigare att jag inte visste om Larsbarnen var helsyskon men måste erkänna att jag inte kan svära på att de allihopa var syskon överhuvud taget.

1 Erik, Sven, Lars och Britta har åtminstone någon gång kallats för Pagander
2 Anders, Olof, Lars, Sven o Erik Larssöner är bröder och deras svåger Anders Larsson var gm Abeluna Larsdotter
3 Olof Larsson i Byn är bror till Erik Larsson och deras svågrar är Nils Olofsson i Västra Deje (g m Brita Larsdotter Pagander) och Nils Bryngelsson i Björby (g m Ingeborg Larsdotter)

Om det hypotetiskt skulle finnas två parallella uppsättningar av Olof Larsson och Erik Larsson i Byn så kan man inte se ovanstående (ur Väse häradsrätts protokoll) som bevis för att de är syskon. Men eftersom Brita kallar sig Pagander och hade en annan Pagander som dopvittne i Nedre Ullerud har jag svårt att se att det skulle vara på något annat vis.

Angående Lars Svenssons ålder kan man med åldersuppgifterna i dödsrunan räkna fram att han skulle ha varit ca 44 år när han gifte sig. Kan ju vara korrekt men det öppnar lite misstankar om att hans ålder vid dödsfallet är överdriven