NULL Skriv ut sidan - SV: Britta Pagander i Nedre Ullerud

Anbytarforum

Titel: SV: Britta Pagander i Nedre Ullerud
Skrivet av: Jörgen Ingman skrivet 2018-05-03, 21:03
Tusen tack för den informationen Erik! Jag trodde kanske Britta dött 1714 eftersom hon inte finns med i mantalet 1715 men däremot maken Nils men då måste hon ha varit på annat håll då, tror inte de skilt sig. Och skönt att få bekräftat att jag var på rätt spår vad gäller ursprung!
Jag har sju syskon noterade: Sven, Erik, Lars, Olof, Britta, Abelona och Anders. Vet du möjligen vad det åttonde kan ha hetat? Ingeborg?

När det gäller Lars i Byn, Alster så verkade de flesta som bodde där heta Lars enligt mantalslängderna. Men de som mest skulle kunna stämma när det gäller denna syskonskaras födslar är Lars Eriksson och Lars Svensson. Lars Svensson dog 1691 och uppgavs vara född 1608 så om det är han fick han alla barnen väldigt sent och hans fru (säkert inte den första då) borde varit en hel del yngre.
Lars Eriksson försvann tidigare från Byn.
Det som slår mig är att flera av Lars barnbarn söner till Sven men det är väl för svagt bevis för att Lars i Byn är just Lars Svensson?
Lars Svensson står för övrigt i mantalet 1690 med fru och två döttrar, Britta och Ingeborg.
 
Med vänlig hälsning,
Jörgen