NULL Skriv ut sidan - Hjälp med att hitta Clara Lundberg i Torrlösa och Lund

Anbytarforum

Titel: Hjälp med att hitta Clara Lundberg i Torrlösa och Lund
Skrivet av: Gustav Andreasson skrivet 2018-04-30, 18:48
Hej,

Har vid ett tidigare tillfälle fått hjälp här på forumet med att hitta en förfader vid namn Andreas Persson. Det kom fram att han var född som oäkting till Clara Lundberg i Torrlösa socken, 23 juni 1810. Han strök namnet Andreas Petter Winberg och födelseorten Torrlösa vid ett senare tillfälle, och bytte ut dessa till Persson respektive Sövdeborg. Under några veckors tid har jag jagat en falsk tråd i familjen Winberg, som levde kring lund och hade flera individer vid namn Andreas Petter. Det visar sig att vår Andreas inte tillhörde dessa trots allt, utan tog sitt namn Winberg från en fosterfamilj han levde hos mellan 3-13 års ålder, där fadern kom från Göteborg. Denna familj var bosatt i Skartofta till 1820 och sedan Drottens Rote i Lund. Efter att ha levt som självständig dräng från 13-års ålder bestämde sig troligen Andreas för att forma sitt eget öde genom namnbytet.

Hursomhelst. Nu vill jag mycket gärna hitta hans biologiska familj på mödernets sida. Mamman var Clara Lundberg om jag inte läser födelsedokumentet fel, och hennes dopvittnen var hennes syster Melusina och dennes make, Sven Karlsson. Jag har stirrat mig blind på alla möjliga dokument från Lund och Torrlösa, men hittar ingen utav dessa tre individer någonstans förutom just vid Andreas födelse.

Vore mycket tacksam för hjälp i ärendet. Här är födelsedokumentet på Riksarkivet:

Torrlösa kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, 1801-1832, Bild 69, Sida 166