NULL Skriv ut sidan - SV: Wahlenberg

Anbytarforum

Titel: SV: Wahlenberg
Skrivet av: Ylva Danielsson skrivet 2018-04-27, 20:02

Hej!
Är inte nån van användare av detta forum så ja är inte säker på att jag ställer frågan under rätt rubrik men eftersom en Wahlenbergare delvis finns med i sammanhanget så provar jag ändå.


Min fundering gäller Göran Sandersson Wahlenbergs hustru Elisabet Gudmundsdotters  ursprung eller snarare källor på det.  Enligt både en släktings träd och otalet släktträd online så ska hon vara dotter till:


Birgitta Erlandsdotter Norenia f. 1589-04-14 i Visnum (S) som i sin tur var dotter till Erlandus Gudmundi f. 1554 i Dragaryd Kånna (G)
Fadern står som Gudmund Jönsson.


Det är framför allt källor på att Elisabeth är dotter till Birgitta Norenia samt att hon var gift med denne Gudmund Jönsson.  Runt Wahlenbergarna och Erlandus Gudmundi finns ju ganska mycket men här känns det som att det är ett glapp.


Det jag själv hittat och som förvirrar lite om Birgitta Erlandsdotter Norenia är att hon i Strängnäs herdaminne del 4 sid. 113 står nämnd som gift med borgaren Walander i Karlstad?
http://runeberg.org/strher4d/0116.html


Kan detta vara en förväxling med hennes dotter Ellika vars make ska ha hetat Sven Persson Wallander?


Har fått hjälp att titta på CD:n Ulrika Kullgrens Stamträd och där finns inget namn på någon make till Birgitta och det enda barn som nämns är dottern Ellika, min ana Elisabeth Gudmundsdotter finns ej med.


Känns som om jag vänt upp och ned på allt jag kan men kanske har missat något så om någon kan bidra med nån form av info så vore jag ytterst tacksam då jag inte gärna lägger in dom i mitt släktträd utan något som helst på fötterna.


Hälsningar
Ylva Danielsson