NULL Skriv ut sidan - SV: Nils Hindriksson

Anbytarforum

Titel: SV: Nils Hindriksson
Skrivet av: Mats Kindahl skrivet 2018-04-22, 10:15
Hej igen! Det är bara roligt att forska om dessa familjer, de är ju även mina egna anor. I stället för att hålla den nya infon för mig själv så presenterar jag gärna uppgifterna.

Jag har fyndat i domböckerna där både Sven Håkansson i Äsphultet och Mattias Svensson i Järsätter nämns i samma mål 1687. Det är en laga syn om torpet Tyrehult och vem som äger markerna.
Här nämns att också Sven Håkansson tidigare bott i Järsätter. Det stämmer bra för 1652 nämns i domboken att Sven i Äsphultet tidigare varit halvbonde i Järsätter.
Här skulle det vara bra att belägga vilken av de två gårdarna i Järsätter han brukade. Det kan ha varit den där Mattias Svensson senare bor. Att Mattias tidigt i sitt liv som gift blir far till en son Håkan (våran Håkan Mattsson) är också intressant. 1649 och 1650 nämns en Sven i Järsätter i mantal. 1637-38 finns en Sven i Järsätter i Roterings och utskrivningslängden.

Göta hovrätt - Aska härads dombok. EVIIAAAF:19, bild 60, sidan 3. År 1652 1/3:¥
Fordom leytnamptens sal. Swen Esbiörnssons i Jersetter eftterlefwerska, h. Kirstin Gertzdåtter, klagade till sin fordom halfuebonde Swen i Ässpehulltt, och welb. Mårthen Lindebergz Bonde, Per i Eskebergh, angående någon afkorttningh på spannemålen i några åhr i förbete Järsätter, fallen på Annas sal. manss dell att der med skulle wara henne till kortta och praejuditz skiedt ... osv


Göta hovrätt – Aska härads dombok EVIIAAAF:53, bild 3500 och framåt. Den 5/10 1687:
Laga syn och Ransakning widh twistiga torpstället Tyrehult. Upwiste Majoren och fullmächtigen hr Gustafh Gyllenollon syningzmännen sin skillnadh, som och tager sin begynnelse i Tyrehultamååse och  sedan därifrån linien i nordan efter Bäckerundeln till krögarens Engiegiärdzgårdh, därest och bäcken lööper in uti änggen och neder öfwer Landzwägen, hafwandes och Majoren åthskilliga wittnen widh handen som dehls och i förra protocoller finns, hwilka denna skillnadh edeligen verificera och betyga, såsom woro Nils Hållersson i Björnsundh en uthgammal man. 2 Swen Håkansson i Nederlydh, hwilken och förra sin witnes eedh å Tinget aflagdt hafwer, Swen Håkansson i Espehultet, sampt och Nils i Bootorp gammall om 50 åhr.

Bild 3590: Swen Håkansson i Espehultet som förr bodt i Järsätter hafr aflagdt eedh och säger at i Arfwedh Åhls tydh giärdesgården widh krögarens engh, lytet stycke flötter, där och en liten falldungh stådt som afhöggz.
Men nämbdeman Matthis i Järsätter nekar alldeles at aldrigh weeta giärdesgården wara flötter.
Nämbdman Matthis i Järsätter berättar att 2 uthi denna … warit gambla prästegården och at han mins klåckaren den brukat, men nu under krogen lagder, min mera ägor där till.
Samma sida: Krögarens hustru exciperar emot Swen Håkansson och Nils Hållersson som i alla sina dagar tiänyt hoos captn Rootkirck och dess sahl fader at ey i denna saaken måga wittna, elliest förundrar hwy her icke förr här omtahlat om han någon Rätt där till haftt, och i synnerheet då när captn Rootkirckz och hennes man för en tydh sädan i action tillsammans warit.
Bild 3600: Nils Hållgiersson berättar och at Uddewallsby eller Torppet Tyrhult alldrigh häfdat nu uti ängen, elliest säger sigh hört af sahl Landzhöfdingh Rootkirckztiänare at sahl Landzhöfdingen samma torpp under krogen conditionaliter efterlåtit.

Mvh Mats