NULL Skriv ut sidan - SV: Skruf / Skruv

Anbytarforum

Titel: SV: Skruf / Skruv
Skrivet av: Magnus Lindskog skrivet 2018-04-21, 11:22

"Anno 1690 d 6 Augusti /.../
8. Inkom Brita Pädersdotter emot Hr Corporalen Manhaftigh Jöran Skruff, efter Citation, angående lägersmåhl med henne under Ächtenskapzlöfte, som hon inför Tingz Rätten d. 8 och 9 Maji sidstledne påstått sigh kunna bewijsa med muntligit Conference. Brijta berättade här om, och sade sigh tient hoos Hr Corporalens Föräldrar uthj 1½ Åhr emedan hans Moder lefde, sedan begaf hon sig hem till sin Moder, och tå hon ett åhr hamma warit skickades deras Gårdzfogde till henne, och begiärte henne åther till tienst, hwilcket hon efterkom, och tiente där i 2 åhr ärl:n och wäl, som dess afskedz Pass lyder; der efter skal hans Fader sagt till henne, kom till min Sohn, det hon först skal hafwa afslagit, men Fadren Hr Auditeuren Wälbet:de Hendrich Skruff kommit henne där till, med löfte, om hon icke skulle wara benögder hoos dess Sohn, skulle hon få komma i hans Brödh tillbaka. Brijta blef så hoos Corporalen i 1 åhr, och då hon skal hafwa willjat komma där ifrån, skal Corporalen hafwa sagt till henne, hwarföre skal tu willja komma ifrån migh? Han swarade Jag har ingen Matmoder; Corporalen där på skolat sagt, du kan fuller wara Matmoder sielf, och blifwa Ett Åhr till, du slipper intet från migh: Hon bleff qwar och på det åhret 3½ wecka för Juhl, talte han till henne, Jag är belåten medh tigh, Jagh wet intet huru Jagh skal få tigh, om Jagh icke får liggia hoos digh och afla Barn medh tigh, ty eljest står min Far emot, Man hon nekade honom och efterlet honom icke sin willja. /.../

/.../
R: Såssom Hr Corporalen, Manhaftige Johan[!] Skruf nekar sigh under Ächtenskapz löfte besåfwit Brijta Pedersdotter, och icke kan bringas till förening; Ty i anledningh aff Kongl. May:yz Kyrkiolagh XV Cap. § 14 förwijses han till Werldzlig lgh, att där på behörigt wijs sigh befrija."


https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0074652_00120 ff


Källa: Uppsala domkapitel, Domkapitlets protokoll, huvudserie, SE/ULA/11630/1/A 1/12 (1689-1692)