NULL Skriv ut sidan - SV: Flensburg

Anbytarforum

Titel: SV: Flensburg
Skrivet av: Lars-Olov Eriksson skrivet 2018-04-13, 22:35
Det beror kanske på vad man menar med "fel".

Arkivet i Flensburg hävdade, att de hade de fysiska böckerna på sina hyllor och efter ett par månader av tjatande från min sida har jag successivt fått kopior av efterfrågade sidor - på papper från en vanlig kopiator, till stora delar oläsliga. I varje iterering har jag fått betala Nachforschung för en halvtimme, porto och administration, så det har kostat mig hundratals kronor. Utan att ha sett själva boken (det fanns bara en kyrkbok från en kyrka för den aktuella tiden, innehållande alla typer av förrättningar) är det omöjligt att säga helt säkert om alla sidor blivit kopierade, men jag lutar åt, att mina eftersökta data helt enkelt inte finns bevarade.

Ditt uppslag verkar dock tilltalande, så jag ska undersöka det närmare. En mikrofilm skulle ge mera sammanhang t ex. Vidare skulle det kunna finnas räkenskaper bevarade.

För sökningar i Hamburg/Altona hade jag stor hjälp av centret Archion, där man kan läsa mikrofilmer on line för en abonnemangskostnad månadsvis. De bygger snabbt upp en stor samling, men i höstas hade de inte ännu Flensburg. Mormonerna håller på att digitalisera hela sitt bestånd också, men det går inte att få planerade färdigtidpunkter av dem. I höstas hade de inte heller  Flensburg