NULL Skriv ut sidan - SV: Jan Andersson bosatt i Ytterby på Resarö, Österåker (AB)

Anbytarforum

Titel: SV: Jan Andersson bosatt i Ytterby på Resarö, Österåker (AB)
Skrivet av: Anders Väppling skrivet 2018-04-13, 14:27

TACK,, ,, detta blev en glad överraskning. Det bör vara min Jan Andersson som du hittat, Jag har svårt för att läsa i Fb. men jag ska göra ett försök.
I husförhör,, ,,Kan du se vad hans mors Annas familjenamn är. I Hf står Krok och Elis,, är det gård och ortsnamn?
Jag kommer att kolla mer under morgondagen,, än en gång,, TACK
Inga problem! Vi får hoppas det är rätt person  :)

Och jag tror du har helt rätt angående ortsnamnet/gårdsnamnet. Enligt husförhöret fanns det vid denna tid ett par "Krokar": Hinders, Jofs, Elis och Hållings Krok. Dessa personer bodde alltså på just Elis Krok, vilket nog var gårdsnamnet (kanske i betydelsen "avkrok"?)

Synd att det inte står om eller vart just Johan Andersson flyttar, men förhoppningsvis finns det andra sätt att leda i bevis (eller avfärda) att det är rätt person. Jag förmodar att det måste finnas bouppteckningar bevarade? Denne Johans far dör "för tidigt" för detta ändamål men änkan, Johans mor Anna Hindriksdotter (Henriksdotter), lever ännu när hans förmodade flytt måste skett. Kanske går det att få tag i hennes bouppteckning på något vis?