NULL Skriv ut sidan - SV: DNA-test Myheritage(vikingagenen)

Anbytarforum

Titel: SV: DNA-test Myheritage(vikingagenen)
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2018-04-09, 08:24
Jag tror du drar fel slutsats. Karin Bojs och Peter Sjölund skrev 2016 boken "Svenskarna och deras fäder". Det har funnits stora förflyttningar före historisk tid, dvs. för vanlig allmoge före 15- och 1600-talet. Istället för att såga resultatet så sök istället rimliga förklaringar. Författarna, som i första hand riktar in sig på Y-DNA:t, pekar på invandring till kustområdena på s 50 (sökte sig över Nordsjön mot Jylland och Sveriges västkust" fölr 4000 år sedan. På s 100 talas det om "flödet av Rutgers söner från Irland, Skottland och norra England till nuvarande Sverige under vikingatid" vilket författarna på följande sida vill förklara med att vikingarna tog slavar.
När det gäller mitt eget Y-DNA så finns ett 15-tal matchningar i Skelleftetrakten. Övriga matchningar finns i Storbritannien och USA med ett flertal skotska efternamn. Det ger inte sken av att "tekniken är för ny och opålitlig ännu". Min svåger har närmaste matchning hos en fyrmänning. Resten är britter. Ytterligare en person i trakten som jag misstänkte skulle ha samma Y-DNA som min svåger, men som var fel, har bara matchningar bland engelsmän. Åtminstone min svåger och jag själv har inga britter i våra antavlor.