NULL Skriv ut sidan - SV: Duse

Anbytarforum

Titel: SV: Duse
Skrivet av: Sofie Lindström skrivet 2018-04-08, 13:33
Märit Larsdotter Duse - en av Carl von Linnés anmödrar och min egen anmoder i rakt nedstigande led - torde ha tillhört släkten Duse, men hur?

Jag har idag, under Carl von Linnés förfäder, postat nedanstående anteckning om hennes testamente i Vislanda kyrkoräkenskap från 1645 och där omnämns hon som Marith Larsdotter Duse. Någon som stött på någon Lars Duse i de småländska källorna?


Jag har på anbytarforum läst några inlägg om Carl von Linnés anmoder Märit Larsdotter d. före 1647 i Vislanda. Hon är också min anmoder i rakt nedstigande led på mödernet, så jag har också letat information om henne. Hon var gift 1) med: kyrkoherde Mathias Petri i Vislanda f. 1550 d. 1617-02-15 i Vislanda, som också är min anfader; 2) Harald Simoni Almosius Wiesel, f. 1590 i Virestad, d. 1660 i Vislanda.

Idag har jag funnit följande anteckning om henne i Vislanda kyrkoräkenskaper:

Nederst sid. 24 "...19 octobris som war Söndag o ...9 Trinit. i Testamente efter S. h: Marit"
Överst sid. 25 "h: Marith Lars dotter Duse i Wislanda,  ?utloffade? ... Haraldus item pastor med barn en Riks daler til kyrkan. ...som barn med mgh? skola betala, then 10 maj 1654 for ny klocka...".

Jag har svårt att tyda all texten, men det verkar onekligen som att följande kan utläsa om Märit Larsdotter:

-Hon avled 1645, testamente upprättat den 19 oktober 1645.
-Hon har efternamnet/tillnamnet Duse.

Glad om någon kan tyda resten av det som står i texten.