NULL Skriv ut sidan - Oäkta och bortlämnat/bortadopterat barn 1893 i Uddevalla/Göteborg

Anbytarforum

Titel: Oäkta och bortlämnat/bortadopterat barn 1893 i Uddevalla/Göteborg
Skrivet av: Annika Fagerquist skrivet 2018-04-06, 09:46
Hej
I min släkt finns Augusta Julia Bernhardsdotter född 1875 i Skredsvik, Göteborg och Bohuslän. Under några år mellan 1890-1896 arbetade hon på Gustafsbergs badanstalt i Uddevalla. Samtidigt arbetade där en präst som hette Fritz Lüsch. Ryktet säger att Julia blev gravid, födde en son som lämnades bort och att fadern skulle vara denne Fritz. Senare gifte hon sig med en handlare i Göteborg och hette Andersson i efternamnet. Paret förblev barnlösa.


På sin dödsbädd på 30-talet bad Julia att man skulle skicka efter Fritz. Han kom och uppenbarligen hade de en nära vänskapsrelation under alla år. Det är en av anledningarna till att släkten alltid sagt att det var Fritz som var fadern till Julias enda barn.


Fler rykten, obekräftade: Sonen som föddes någongång i mitten av 1890-talet lämnades för adoption till Norge,  till Glemmen i Östfold. Föräldrarna blev gråstensmurare Otto Elis Johannessen och hans hustru. Senare skulle sonen; Nils Sigurd, ha tagit sig namnet Glemme. Nils Sigurd Glemme flyttade till Sverige. blev präst och fick två söner som också blev präster.


Hur i hela friden kan jag kontrollera det här. Jag kan se att Nils Sigurd står som "ekte" son född 1893 01 23, till sina norska föräldrar i Glemmen, Kråköya. Inga anteckningar om att modern skulle vara någon annan alltså.


Är min enda chans att gå igenom Göteborgs/Sveriges alla födelseregister mellan åren 1893-1896? :O Finns det anteckningar om oäkta barn som lämnades? Eller vad kan jag göra?