NULL Skriv ut sidan - SV: Godegård

Anbytarforum

Titel: SV: Godegård
Skrivet av: Mats Kindahl skrivet 2018-03-31, 20:17
Detta inlägg får gärna alla läsa, även om man inte har anor i Godegård eller Östergötland.
När man inte kommer längre med födda, vigda, döda och har samlat på sig fakta från domboken och inte hittar svaret i mantal. Kan man då hitta lösningen i mantal genom att använda uteslutningsmetoden?

Här kommer mina teorier, jag tar gärna emot synpunkter.

Av en slump hittade jag i domboken Hällestad-Tjällmo tingslag AI:25, bild 99, sidan 186, § 29. År 1729 21/10 att Jon Persson (1667-1752) i Jönsberg, Godegård är systerson till Sven Jonsson (1654-1730) i Käringskogen, Godegård. Dessutom berättas att Sven Jonsson är svåger till Per Nilsson (död 1739) i Käringskogen. Sven Jonssons hustru var Marit Nilsdotter, som i sin tur var syster till Per Nilsson, detta enligt samma domboksnotis. Tittar man i mantal är Marit Nilsdotter död före 1689.

Mer från domboken:
Hällestad-Tjällmo tingslag AI:10, bild 109, sidan 207. § 36. År 1694 5/2:
Anders Joensson på sina och sin broders Swen Joenssons wägnar beswärade sig öfwer dheras swåger Pär Nilsson i Kiäringeskogen för ett silfrbälte…

Här kommer en bror till Sven Jonsson, eftersom det står ”dheras swåger”. Det framkommer tyvärr inte var Anders Jonsson bor. Året innan dvs. 1693 finns åtta bönder Anders i Godegård enligt mantal, sju av dem känner jag till efternamn på, bara en heter Jonsson. Han bor i Åsa. Den åttonde Anders bor i Hälla och har inget med den här familjen att göra om man ser till dopvittnen eller dombok.
Från översta notisen har vi ett syskon till, nämligen Jon Perssons mor. Hon heter Ingrid Jonsdotter, bosatt i Jönsberg. Född 1637, död 1698 begr 13/2.
Hon är gift med Per Olofsson (1635-1698) i Jönsberg. Per nämns som son till Olof Danielsson och Gunilla Larsdotter i Jönsberg i mantal 1656.
Från 1660 nämns Per Olofsson och Ingrid Jonsdotter som makar.

Nu stannar vi lite. Vad söker vi? Jo en familj i mitten av 1600-talet, helst i närheten av Jönsberg och Käringskogen med en fader Jon och en dotter Ingrid precis före 1660. Dessutom med en son Sven i mitten av 1670-talet, samt en son Anders i ungefär samma tid. Bara att titta i mantal igen. Det finns 6 st. Jon i Godegård i mantal 1656.
Strax sydväst om Jönsberg ligger gården Åsa. Där finns 1656 Jon Persson och Ingeborg Svensdotter. Redan 1642 finns Jon i Åsa. 1659 bor de med dottern Ingrid Jonsdotter! 1660 är inte dottern kvar.
1666 och 1667 har Jon Persson och Ingeborg Svensdotter en son Anders och en dotter Anna.
Från 1668 är Anders Jonsson gift. Anna nämns fortfarande som dotter. 1669 är Anna borta.

Per Nilsson i Käringskogen nämns 1668 som son till Nils Tyrsson och Cecilia Nilsdotter.
1669 är Per Nilsson gift med Anna. Som 1673 och 74 visar sig heta Jonsdotter! Anna Jonsdotter född 1645 dör 1709 i Käringskogen.
Men Sven Jonsson då? Jo en Sven Jonsson finns Åsa 1674, 75 och 76, hos brodern? Anders Jonsson.
1678 är Sven Jonsson borta från Åsa, men det året nämns Sven Jonsson i Käringskogen med sin hustru första gången. Sven Jonsson i Käringskogen har en dotter Cecilia som gifter sig 1700 i Godegård med en Per Andersson. Hon måste vara född omkring 1680.

Allt jag söker efter finns hos Jon Perssons och Ingeborg Svensdotters familj i Åsa.
Som sagt, skriv gärna vad ni tror om detta.

Hälsningar Mats