NULL Skriv ut sidan - SV: Wessel

Anbytarforum

Titel: SV: Wessel
Skrivet av: Bengt Silverin skrivet 2018-03-31, 11:54
Hej,
Jag är helt ny på sidan. Har under många år forskat på min egen fars och mors släktlinjer, men nu har min fru (vi är gifta sedan 50 år) bett mig titta även på hennes släktlinje. Hon är född i Norge 1947 och hon heter bl.a. Wessel i förnamn. Detta förnamn delar hon även med sin far och farfar och likaså med alla hennes syskon och kusiner (alla i Norge). Idag bor vi i en ort 3 mil norr om Göteborg. Min frus far var sjöman i hela sitt liv, men fick jobb på Götaverken i Göteborg 1957 då familjen flyttade hit från Stavanger i Norge. Hennes farfar hette Peter Elisar Wessel Fredriksen och var född 8/8 1866 i Kristiansund, Trondheim. Hon har hela sitt liv fått höra att hon skulle vara släkt med den kände amiralen Peter Wessel Tordenskold i Norge (28/10 1690 -12/11 1720; född i Trondheim och död i en duell i Köln). Denne Peter var dock ogift och hade inga barn. Men hans far rådmannen Johan Wessel (11/3 1646 - 1/7 1716; född i Bergen och död i Trondheim) fick hela 18 barn (varav Peter Wessel var nr 14). De flesta av dessa fick i sin tur en massa barn. OCH hos någon av dessa bör min hustru ha en anfader.


Finns någon som har någon information om dessa "Wesslar" och deras historia från 1600-talet till dags dato. Jag vore ENORMT tacksam för all information jag kan få. Någon som även har kännedom om denne Johan Wessel anor bakåt i tiden????


  Min emailadress är:    44silverin.bengt@gmail.com


          Vänligen
        Bengt Silverin