NULL Skriv ut sidan - Söker utvandrarna Andrew G. Wicklund och Mary Bostrom från Sunne

Anbytarforum

Titel: Söker utvandrarna Andrew G. Wicklund och Mary Bostrom från Sunne
Skrivet av: Bia Sigge skrivet 2018-03-30, 17:41
Jag söker föräldrarna till Andrew G. Wicklund och Mary Bostrom som utvandrade till USA, där han arbetade som timmerman. Andrew föddes 1862-63 i Sunne och fadern heter Nils Andersson. Vad han döptes till är oklart, troligen har både för- och efternamn ändrats i vuxen ålder. Efternamnet kan ha varit både Andersson och Nilsson innan det blev Wicklund. Han emigrerade troligen 1885 eller 1888.
Mary Bostrom föddes ca 1873 i Sunne. Hennes far hette kanske Jonsson, eller Jon i förnamn, och hon döptes gissningsvis till Maria.
30 juni 1894 gifte sig Andrew och Mary i Chicago, Cook, Illinois. 1910 hade de sju barn, alla födda i Minnesota: Vendla T. Wicklund 15 år, Valborg M. 12 år, Walter S. 10 år, Victor J. 8 år, Verner C. 7 år, Wilhelm F. 5 år och Jens W. 3 år.
(1903 återfinns Andrew på en passagerarlista från Sverige till USA tillsammans med Klara E. Andersson (benämnd kusin) född 1873-74 i Sunne. De åtföljs av Ingeborg, Selma och Edvin som såvitt jag förstår är födda i USA. Kanske är de hennes syskon eller barn?)
Andrew dog 1932-07-09 i Fergus Falls, Otter Tail, Minnesota. Mary dog 1934.
Parets son, Walter G. Wicklund (1899-1978), växte upp i Cloquet, Minnesota, där han hade nära släktingar som hette Burgeson. Walters son hette Eldon Wicklund (1930-2011) och hans son Peter har mejlat mig eftersom den närmaste DNA-träff han fått är med mig och mina bröder. (Vi matchar 62/22.)
 
Om vi är släkt via Andrew eller Mary vet jag inte. Hittar inte vår gemensamma ana. Finns det någon som känner igen dessa från sin egen forskning? Jag har tidigare ställt frågan i ett Facebook-forum där jag fick mycket hjälp och här har jag sammanställt allt jag nu vet.