NULL Skriv ut sidan - Lars Olof Törnberg och Gusta(f)va Backström

Anbytarforum

Titel: Lars Olof Törnberg och Gusta(f)va Backström
Skrivet av: Helena Hultén skrivet 2018-03-26, 21:50
Hejhej! Ny här på forumet men inte ny som släktforskare. (eller snarare, halvny i digitalåldern, förra gången var ju på 90-talet med mikrofichékort!)

Jag försöker spåra Lars Olof Törnberg (1816) och Gustava Backström (1816), föräldrarna till John Alfred Törnberg (1852-02-17)
Alla från Göteborgs Karl Johan församling.
(noteras att årtalet för Gustava kan vara antingen 1814 eller 1816, det står 1816 i husförhörsböcker men enligt en webbsida på wikitree är hon född 1814)

Hittade vigsel mellan Lars Olof Törnberg och Gustafva Andersson i vigselboken, GBGs Karl Johan (O) C:2 1838-1856, sida 467.

Men jag som har dåligt för att tyda äldre skrift tycker att den här boken var frustrande så jag kunde inte tyda ut någonting alls nästan.

Det jag vill åt är allting! Men främst föräldrarnas födelsedagar utöver åren, födelseförsamling.

Måste ju också ta reda på varför det är olika efternamn på Gustava.

I födelse- och dopboken för sonen John Alfred Törnberg står hustrun med Backström i efternamn och det finns bara ett par där över flera år med kombinationen Törnberg och Gustava. Det var också förmedlat till mig muntligen från min mormor på 90-talet och jag hade antecknat i min lilla bok. Backström alltså.

Jag personligen tycker det är lättare att forska anor från landsorten jämfört med de i städer. Göteborg och Stockholm, pust! Det är där jag fastnat i princip. Jag behöver inte skriva skälen här för ni vet nog det redan. :)

Jag har förresten också försökt köra personsök på  Riksarkivet för båda men inte hittat.