NULL Skriv ut sidan - SV: Den gåtfulle Jon Jonsson i Hummelholm bonde där från omkr. 1725

Anbytarforum

Titel: SV: Den gåtfulle Jon Jonsson i Hummelholm bonde där från omkr. 1725
Skrivet av: Desirée Ernerby skrivet 2018-03-25, 17:01
I fråga om "filiolus" är ordet inte exakt återgivit av mig. Jag har inte kunnat tolka ordets ändelse i handskriften. Att jag i inlägget valt -us beror på att jag sett att det står "filiola" i fråga om flickor. Jag har bedömt att det kan kan handla om foster- eller fadderbarn p.g.a. att samma person kan ha både en son och en filiolus. Men, anledning fanns kanske att skilja på barn och småbarn?

I fråga om hänvisningarna borde jag ha angett att jag använt mig av Riksarkivet (Specialsök, Kyrkoarkiv, Västerbottens län, Nordmaling, Serie Husförhörslängder, Volym: SE/HLA/1010141/AI/1, Tid: 1704-1729, Anmärkning: Förhörsbok 3 längder ... Kommunionprotokoll ... ).  Sökning fram till Bild 187 (BILDID C0034192_00187) i Kommunionprotokoll 1718-1734 2/2. Det finns ingen sidnumrering på originalet.

På bokuppslagets vänstra sida ungefär i mitten finns rubriken "Annandag Pingst" och på högra sidans 6:e rad står "Hummelholm Jon Jons Moder". Längst ned på sidan står "Hummelholm Jon Jonsson och Hustru  Drängen Olof". Obs! Jag har vilselett genom att skriva Annandag Påsk 1723 i stället för rätteligen Annandag Pingst 1728 i inlägget 2018-03-24.