NULL Skriv ut sidan - SV: Genborg

Anbytarforum

Titel: SV: Genborg
Skrivet av: Catrin Genborg skrivet 2018-03-25, 08:39
Whoho!! Så coolt! Det här är ju det fina med Anbytarforum, att vi kan hjälpas åt. Det är så lätt att tappa tråden.

Men vad är det som står framför hans namn där på sida fyra??? dr nong..? nej... Försöker få det till dräng men tycker inte att det står så.. och på sida fem (med nattvardsnotering 1811) står det lite längre ner Anders Andersson från Gideåberg f 1797...??? Andersson?? :D Kan det vara så att pappan heter Anders? Och att Anders Genborg bytte över till Genborg kring 1812, då nattvardsnoteringarna slutar på "Anderssonraden" året innan nattvardsnoteringarna på Genborgraden tar vid? Verkar förövrigt som han är där samtidigt som sin moster Ingrid Nilsdr fr gideåberg, några rader ner.

Jag har kollat upp Erik Genborg (prästen) i lite fler källor och hittat följande "1785; prästv. 25 sept till adj. i Lit., nådårspred. där 1799; nådårspred. efter prosten Frisendahl i Ragunda 1801". Så de många åren kring Anders födelse utan notering i Herdaminnet är nu lite mer täckta. Dock undrar jag om Lit är i Uppsala, eller om det är Lit i Östersund som menas? Får kolla igenom Lits kyrkbok helt enkelt. Blir mer å mer tveksam dock på om Erik är far till Anders.

Och ang. Annas böter där, i tidigare inlägg. Jag har läst någonstans att om fadern var känd av kyrkan så delades bötern upp, men annars fick modern stå för hela bötern? Kan detta stämma? Skulle man kunna lista ut på nåt vis om fadern var känd eller okänd för kyrkan genom att kolla upp vad en böter låt på för tidsperioden och området och se om Anna fått hela eller en del av bötern?