NULL Skriv ut sidan - SV: Sven Håkansson!

Anbytarforum

Titel: SV: Sven Håkansson!
Skrivet av: Birgitta Berkemar skrivet 2018-03-24, 23:19

Gunnel!


Det här är inte helt lätt! Jag tror jag har kommit fram till rätt resultat.
Stina Gummesdotter född i Gisletorp 1768 är mycket riktigt dotter till Gumme Jonsson och Maria Nilsdotter. Deras barn föddes i Gisletorp och Norra Persmåla 1766-1777. De var också bosatta i Gränö. Enligt husf.l. C:3 sid 199 hette Gummes föräldrar Jonas Nilsson och Karin Gummesdotter.
Gumme och Maria Nilsdotter gifte sig i Ekeberga sn 1765-05-17 då kom Gumme från Lövsjö, Ekeberga och Maria från Anaskruv, Ekeberga.
Jag har använt mantalslängderna för Uppvidinge härad och hittat Gummes far Jonas Nilsson i Lövsjö, så där är Gumme och alla hans syskon födda. Gumme och hans syskon är sedan faddrar åt varandras barn i Madesjö, dit de flyttade säkert ca 1765. De flesta syskonen bor i Gränö. Äldste sonen Nils föddes 1766-03-10 i Gislatorp, Madesjö.
Fadern Jonas Nilsson dog i Gränö 1775-11-04. Han står som född 1699. Modern Karin Gummesdotter dog i Gislatorp 1787-07-03.


Maria Nilsdotter är dotter till Nils Andersson och Sara Carlsdotter i Anaskruv, Ekeberga.
Födelseböckerna för Ekeberga är inte lätta att leta i! Enligt husf.l. är Gumme född ca 1741 och Maria ca 1746.


Birgitta B