NULL Skriv ut sidan - SV: Karlskrona stadsförsamling (Storkyrkoförs.)

Anbytarforum

Titel: SV: Karlskrona stadsförsamling (Storkyrkoförs.)
Skrivet av: Christina Hjalmarson skrivet 2018-03-24, 23:02
 Hej!
Agnes Ernestine Zettergren var född 1904-11-16 i Kalmar s f. Den 21 nov 1924 flyttade hon, som 20-åring till Karlskrona stadsförsamling.

Karlskrona BI:7 (1915-1926) sid. 343 (inflyttningslängd)
Varthän: 6:62, uppslag 5752. Där finner jag henne under Z, Kvinnor, Ogifta. Jag har läst ovan vad som diskuterats om särskilda register för t ex ogifta kvinnor.

På hänvisningen Varthän 6:62, sid. 5752 finner man Sheldon 5 (stg/tomt?) som ägdes av köpmannen, handlaren, Intendent vid Blekinge museum Gustaf Quiding (1858-1927). F d  innevånare på adressen var f d statsrådet, landssekreteraren Gustaf Wilhelm Alexander Roos med familj och ytterligare två personer Quiding var strukna där innan år 1924, när Ernestine flyttade dit. Förutom Gustaf Quiding fanns två familjer på 6:62 och det var grosshandlare Hellströmer med familj och grosshandlare Andersson med familj. Samtidigt ska även kontoristen Agnes Ernestine Zettergren ha bott där. Kan hon ha arbetat som kontorist hos någon av de här tre personerna - Quiding, Hellströmer eller Andersson?

Det tycks vara huset på Ronnebygatan 31 som museichefen Gustaf Quiding ägde. Det har jag fått fram efter sökning på Blekinge museum och deras fotoarkiv. Någon som vet?

Hon återvände efter drygt ett år från Karlskrona till sin fosterfamilj i Kalmar. Orsaken var nog att hon var mycket svårt sjuk.


Jag håller på att skriva en berättelse om Ernestine, som jag från början inte visste något om, men där jag nu jagar var litet spår in dokumenten. Hon var min farmors systerdotter, som lämnades bort som fosterbarn.

Mvh Christina