NULL Skriv ut sidan - Schenfelt Rylanders barn i Tolg kring 1800

Anbytarforum

Titel: Schenfelt Rylanders barn i Tolg kring 1800
Skrivet av: Mikael Sparr skrivet 2018-03-23, 14:27
Hej,

Jag håller på att spåra släkt tillbaka på min mormors sida och har via hennes pappa kommit till paret Hans Fredrik Rylander f  1771 (Broddaryd, Gislaved) och Elisabet Kristina Schenfelt f 1766 (Målajords säteri eke kronoberg). Dom levde i Tolg och enligt sökande på nätet fick dom 2-3 barn beroende på källor. Jag har dock hittat ytterligare en dotter, Lovisa Kristina Rylander född 10/3 1801 i Tolg, som finns i min släktgren. ( Dom andra barnen är Inga Charlotta f 7/10 1794, Dädesjö, Fredrik Wilhelm f 18/5 1798 Tolg och Johanna Petronella f 26/11 1803 Tolg.)
Jag har hittat alla 4 barnen i kyrkoarkivens "födda" och samtliga barn finns med i familjens kommande husförhörslängor i Tolg. Alla barnen finns också med i HF Rylanders bouppteckning 1848 i Tolg.

Nu till min fråga: Allt tycks klart att detta är deras barn, men i födelseuppgiften för min släkting finns inte mammans namn med, Det står bara: "Föraren Hans Fredrik Rylanders hustru". När man också tittar på faddrarna så finns ingen med namnet Schenfelt med (vad jag kan tyda) för denna flicka men det finns hos dom andra barnen.
Hur kan man tolka detta? Fanns det en annan kvinna som är mamma till Lovisa Kristina? Eller har helt enkelt prästen glömt namnet? Flickan är ju omnämnd som dotter i alla kommande HFL och är inte inskriven som "oäkta".
Vänligen
Mikael