NULL Skriv ut sidan - SV: Genborg

Anbytarforum

Titel: SV: Genborg
Skrivet av: Jan Lilliesköld skrivet 2018-03-20, 23:41
Jo det kan jag förstå att du vill  !

Men jag är rädd att det blir svårt att finna en far :-(


Om du med "en till gren ättlingar" menar gossen Petrus som föddes oä 1818, så har jag hittat nedanstående om honom.
Dock vet vi ju inte säkert att det var Anders G som var fadern till honom ?

Det är ju ofta numera som DNA-tester nämns som möjlighet att spåra (inte minst) okända fäder.
Det finns då två olika tester som kan vara aktuella. Dels automalt DNA dels Y-DNA.

För det sistnämnda måste man då ha "raka fädernelinjer". Jag är inte insatt i Genborg-släkten - men det kanske finns sådana "linjer" efter Anders G bland er ?
Isåfall återstår "bara" att hitta sådana linjer även ifrån "misstänkta" fäder ;-)
Här finns väl inga "säkra kort" - utan de som jag antar du funderar på är soldaten Genborg, och komministern Genborg, bägge från Ragunda (eller var det kanske Fors för den förste av dem ?).

Därtill så kanske det eventuella faderskapet från Anders G:s egen sida (barnet Petrus) vara möjligt att verifiera ?

Dock sägs det att det kan ändock vara vanskligt att använda Y-DNA som bevis, för det skulle ju kunna vara vanliga s k haplogrupper, där det kan finnas många träffar i ett geografiskt område, som inte har just med Anders att göra ...

Den andra testen, autosomalt test, "fångar" istället det DNA som en testperson ärvt från sina anor. Detta skulle möjligen kunna påvisa släktskap med andra testade personer. Men man säger att det normalt kan ge träffar uppåt 6 generationer bort. Men även här finns det "falluckor", så till vida att DNA ärvs helt slumpmässigt från mor och far. Så t ex så kan helsyskon ha ärvt ganska så olika DNA-segment från samma föräldrapar. Så har man otur, så behöver inte heller ett autosomalt test påvisa släktskap, även om man faktiskt har gemensamma anor.


Det blir nog att hoppas på att hitta något "avgörande" dokument ...

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Per Flodin
Född:   1818-05-08   Långsele, Långsele
Död:   1867-07-10   Karlsmyran, Graninge
Yrke:    Skräddare, torpare

Mor:          Sara Persdotter

Gift           1840-10-08 med Sigrid Greta Danielsdotter    

Barn:
1843-10-20 Per Erik Flodin
1856-03-29 Anders Olof Flodin
1858-07-08 Gregorius Flodin
1861-02-08 Otto Emanuel
1862-05-06 Anna Katarina Flodin

Källa: Hasse Hultmans hemsida