NULL Skriv ut sidan - SV: Cervin

Anbytarforum

Titel: SV: Cervin
Skrivet av: Björn Järhult skrivet 2018-03-20, 21:06
Jag vet egentligen inte var min fråga passar bäst. Men då ett sätt att ställa den är:

Vilka barn var egentligen Sara Persdotter Cervinus mor till?

Så kanske den platsar under detta ämne. Sara Persdotter Cervinus var dotter till hospitalsysslomannen i Växjö Petrus Cervin. Hon var först gift med kyrkoherden i Nöbbele, Petrus (Svenonis) Platinus, som dog 1689. Familjen finns i Nöbbele AI:1 s. 62 och där räknas en rad barn upp. Enligt herdaminnet var Petrus Platinus tidigare gift med Sigrid Erlandsdotter, dotter till borgmästaren i Växjö, Erland Nilsson. Efter Petrus Platinus död gifte Sara Persdotter Cervinus om sig med efterträdaren Sveno N. Höök.

Enligt herdaminnet föddes i äktenskapet mellan Sara Persdotter Cervinus och Höök barnen:

Helena f. 9/1 1692
Stina döpt 30/1 1694
Nicolas f. 11/1 1696
Gabriel f. 15/2 1698
Margareta f. ? gift med 1.) Länsman Johan Lång 2.) Joh. Viggman vid amaralitetet i Karlskrona.

Jag har bara kunnat bekräfta de två första i originalkällor, men det herdaminnet bör väl vara pålitligt i detta hänseende. Går vi tillbaka till husförhörslängden i Nöbbele så räknas följande barn upp:

Erland
Maria
Gabriel
Margareta
Peter

Från andra källor framgår att Margareta är född 1682 och Gabriel 1680. Min misstanke är att samtliga barn som uppräknas i hfl. är barn från första äktenskapet och således var Sara Persdotter Cervina inte mor till någon av dem. Vad det gäller sonen Erland så är det sannolikt en "hyllning" till morfadern. Vidare kan man fundera över om inte den omständigheten att två av Sara Persdotter Cervinas barn tillsammans med Sveno Höök har namnen Gabriel och Margareta, alltså samma namn som i den första uppräkningen. Att föräldrar "återanvänder" döda barns namn har jag sett många exempel på, men aldrig att någon förälder döper två barn till samma namn, även om det bara handlar om halvsyskon. 

Vad dottern Margareta (f. 1682) döper sina barn till ger inte heller något entydigt svar. Namnet Erland skulle kunna visa kopplingen till den potentielle morfadern Erland Nilsson, men Erland var också namnet på Margaretas första man (i sitt första äktenskap var hon gift med guldsmeden Erland Herlin som dog i slutet av 1719 eller under första halvåret 1720). Det kanske förefaller märkligt att döpa barnet efter den avlidne f.d. mannen, men Margareta och hennes make Zacharias Tursenius förstfödda dotter döptes Maria Catharina och Catharina var namnet på Zacharias första fru. Den yngsta dottern döptes till Sara vilket pekar på att Margaretas mor kanske ändå var Sara Cervinus, men då ska man betänka att Sara Cervinus under alla omständigheter varit hennes styvmor och kanske den som hon känslomässigt kände som hennes mor, eftersom Margareta måste ha varit i väldigt späd ålder då hon blev moderlös, om nu Sigrid Erlandsdotter var hennes mor.

Det blev ett något rörigt inlägg. Men jag är tacksam om någon kan bidra med ytterligare material eller kan värdera resonemanget.