NULL Skriv ut sidan - SV: Norrbärke, Söderbärke, Västanfors

Anbytarforum

Titel: SV: Norrbärke, Söderbärke, Västanfors
Skrivet av: Björn Karl Anders Nordin skrivet 2018-03-19, 08:49
Mitt huvudsakliga intresse är att ta reda på var mitt finska arv kommer ifrån. Finskt DNA avviker markant från skandinaviskt och från slaviskt. När jag började släktforska så hade jag pappersmaterial som min morfar låtit göra för ungefär snart 100 år sedan. De härstammar från i grova drag Uppland. På min farfarssida hade jag också litet pappersmaterial som min mor sammanställt för knappt 50 år sedan. Riktning Västanfors.

Jag tog DNA-test hos Family Tree och det visade på nära 17% finsk härstamning. Vilket var en total överraskning. Så jag tog DNA-test hos MyHeritage och Ancestery och även de visade på mellan 10-16% finsk. Och i de återkommande DNA-matchningarna som jag får dyker det upp en väldigt stor mängd finländare med finska för och efternamn. Och jag har också fått frågor från Finland där jag har "samma kromosom-frekvens" som en finländare.

Jag hittar ingen fysisk koppling till någon av dessa.

Min DNA-koncentration är dock överväldigande koncentrerad till Raumarikets utbredning och omkrets (ungefär Gudbrandsdalen med omnejd i Norge). Spåren slutar där vid 500-talet vid folkvandringstiden. Och det stämmer med de historiska källor av var historiska förfäder kommer ifrån. Jag råkar vara rakt nedstigande till båder Birger Jarl och Erik XIV och en drös andra danska och norska vikinga-kungar. Det historiska materialet om dessa är väldigt omfattande så det har bara varit tidskrävande men ingen svårighet att följa det folket bakåt i tiden.

Men åter till det finska ursprunget. Jag läser Kari Tarkiainens bok "Sveriges Österland - från forntiden till Gustav Vasa". I diskussionen om förekomsten av existens finsk adel så hänvisar han till tre urfinska adelsätter. Från två av dessa härstammar jag också ifrån. Däremot har han helt fel i att de är urfinska. De härstammar både från Danmark och Sverige. Jag bedömer att finskt DNA från dessa släkter till mig är mycket litet.

Men utifrån hans bok och regörelser om förhållandena i Finland så är min hypotes att min finska härstamning kommer Svedjefinnarnas utflyttning från Savolax speciellet i slutet på 1500-talet. Nu är ju Anders Finne inkommen till Sverige tidigare. Men han kan alltså hört till föregångarna.

Savolax-området var hårt drabbat av konstanta krig mellan Sverige och Novgorod. Återkommande pestepedemier och missväxt gjorde att livssituationen var svår. Men det stora skälet till utflyttning och speciellt massutvandringen var att åkerbruket förändrades.

Svedjefinnarnas åkerbruk baserades på bränna ner skogen - att svedja. Gav stora skördar de första åren. Det baserades också på mycket låg befolkningstäthet. Den stora anledningen till svedjebrukets upphörande i Finland berodde på nya åkerbruksmetoder som kom in både från Sverige och även från Baltikum. Man är lite osäker på varifrån påverkan var som starkast. Det nya åkerbruket baserades på kreatursskötsel vilket möjliggjorde högre befolkningstäthet.

Österbotten och södra Finland befolkades av etniska svenskar efter 1250-talet på ett ungefär. Istället för att bryta upp ny mark i Sverige så fick man skattefrihet och ekonomiskt stöd för inköp av djur med mera av svenske kungen/(kung/stat).

Eftersom svedjebruket även gav upphov till befolkningsökning men krävde låg befolkningdtäthet så måste överskottet av folk vandra iväg. Norrut eller till Sverige.

Svedjefinnarna (tiotusentals när metoden riktigt kollapsade i Finland) sökte sig till främst till tre områden. Dels skogstrakterna kring Norrbärke-Söderbärke-Västanfors med omnejder. Dels till norra Värmland där skogar också fanns att bedriva svedjebruk. Men även till Vestfold i Norge (väste om Gudbrandsdalen).

Svedjefinnarna i Värmland har man och har forskning om och deras härstamning kan man följa långt bak i tiden.

Svedjefinnar eller skogsfinnar finns ganska mycket material skrivet om rörande deras invandring i Bergslagen. Större mängden av dessa började komma i mitten på 1500-talet. Det går kanske hitta mer information om svedjefinnarna i Bergslagen då mycket material därom finnes. Men jag har inte hunnit med detta.

Min hypotes är att Anders Finne är en invandrare från Savolax.

I Finland kallades folket där för finnar, tavaster och karelare. Men när de kom från Finland kallades de kort och gått finne. Det finns en stor återvandring från Närpes och Österbotten ett par hundra år efter det att deras förfäder hade kommit dit på mitten av 1200-talet. De kallades också för Finne i efternamnet. Men de var etniska DNA-svenskar.

Jag försöker leta i svenska och finska husförhörslängder, dopböcker och alla de dokument jag kommer över.

Men jag vill förstå bakgrunden till den finska härstamningen i Sverige också.
(Min farmors fars släkt härstammar från Blekinge. Från den "släkten" hörde de av sig, genom DNA,  och undrade om jag visste något om finsk härstamning för de hade upptäckt att de hade finskt DNA i sina gener. Därifrån är det så litet så jag bedömer att för min del är det obetydligt.

Kari Tarkiainen (f. 1938), fil.dr, historieforskare, verksam inom arkivväsendet i Sverige och Finland, slutligen som riksarkivarie i Finland 1996–2003. Till hans mest betydande verk hör Finnarnas historia i Sverige 1–2 (1990–93). År 1997 tilldelades han Svenska Akademiens Finlandspris.

Finnarnas historia del  1 skall jag försöka få tag på och sedan gå igenoom det som skrivits om Bergslagsfinnarna.

Just nu hoppas jag bara att fler människor i Sverige och Finland DNA-testar sig. Först då blir det lättare att hitta härstamningar och ursprung längre tillbaka i tiden för de delar av befolkningen som inte tillhörde frälset-prästerskapet-bergmän och birkarlar.

Ovanstående var en schematisk genomgång.



mvh

Anders Nordin