NULL Skriv ut sidan - SV: Scharling

Anbytarforum

Titel: SV: Scharling
Skrivet av: Lena Backman skrivet 2018-03-17, 21:06
Hej!
Beata gifter sig 12/3 1738 med Olof Gerdes. Bouppteckningen är nog efter Johan Gerdes? Jag har svårt att tyda texten.

Jag har tack vare svaret från Constantinus Lindfors kommit fram till att Erich och Brita Scharling nog är föräldrar till döttrarna Catarina, Elisabeth och Beata. Problemet för mig är att "min" Jonas Dikman gifter sig med en som heter Catarina Elisabet Scharling 1722 och får tre barn med henne men att han sedan får två barn med Margaretha Scharling. Någon har sagt till mig att prästen kan ha skrivit fel. Jag har alltså antagit att Catarina och Margareta är samma person. Jag kan dock inte hitta året när hon dog alternativt att paret skilde sig. "Min" Jonas Dikman gifte nämligen om sig 1747-03-31 med Anna Margareta Hermansdotter och det står i vigselboken att Jonas "uppwijst riktigt Inventarium och dehlning efter sin förra hustru" se Svea livgardes livbataljons församlingsbok C:3 (1741-1761) sid. 48. De bodde hela tiden i Jacobs och Johannes församling.

Jag är intresserad av att veta om Paret Dikman/Scharling fick fler barn efter 1738? Jag kan inte hitta några fler barn i Svea livgardes livbataljons församlingsböcker så det kanske inte föddes fler. När i så fall dog Margaretha/skilde sig paret? Jag kan inte hitta någon Margareta Scharling som dör vare sig i Svea livgardes livbataljons församlingsbok eller i Jacobs och Johannes församlingsböcker. Finns något ytterligare skrivet angående det som står i vigselboken om att Jonas uppvisade inventarium och delnig efter sin förra hustru?

Med vänliga hälsningar
Lena