NULL Skriv ut sidan - SV: Sture

Anbytarforum

Titel: SV: Sture
Skrivet av: Björn Möller skrivet 2018-03-17, 17:44
Tack Lennart,
väldigt intressanta uppgifter!

Det står lite mer information om kapten Fredrik Madsen Sture i andra utgåvan av Lunds stifts herdaminne (LSHM2). Bl a spelade han en mycket aktiv roll när hans tvillingbror Andreas Madsen Sture skulle väljas till kyrkoherde i Lilla Isie & Östra Torp 1727. Då hade han och en akademiräntemästare Svenonius gått omkring i byarna och "med lock och hot sökt förmå bönderna att rösta på Andreas Sture".

Häradsprosten Eurodius gjorde sedan en grundlig utredning om hur det gick till när Andreas Sture tillsattes som kyrkoherde, och det är denna som ligger till grund för uppgifterna i herdaminnet.

Det står inget i LSHM2 om att Fredrik Madsen Sture skulle ha gift sig och dödsdatum anges dessutom som okänt. Carlquist spekulerar dock i att han kanske har bott hos sin tvillingbror i Östra Torp och kanske även har avlidit där. Tyvärr är kyrkböckerna i Östra Torp brunna, även om avskrifter av vissa uppgifter från dessa finns med i Sommelius samlingar på Lunds universitetsbibliotek.
(Jag fotograferade av några sidor från Sommelius samlingar förra sommaren, bl a uppgifterna från Östra Torp. Tyvärr nämns inte kapten Fredrik Sture i dessa, även om det står ganska mycket om hans brors familj.)

Min ana är för övrigt systern till Fredrik & Andreas Madsen Sture, Karen (Kajsa) Sture.


Jag har även hittat en ny uppgift om Fredrik Persson Sture (alltså brodern till Anna Greta Sture). Jag gjorde en global sökning på namnet "Sture" här på Anbytarforum och hittade i ett inlägg från 2008, att han stått fadder i Smedstorp den 22/3 1723. Då är han inspektor på Smedstorps gård.

Med vänlig hälsning
  Björn