NULL Skriv ut sidan - SV: Godegård

Anbytarforum

Titel: SV: Godegård
Skrivet av: Mats Kindahl skrivet 2018-03-16, 19:24
Efter en hel del faktasamlande och meilkonverstation mellan Martin Edgélius och mig själv, vill jag sammanfatta läget i det som skrivs om Axhult den 28/2:

Fadern Måns Jonsson dör 1708, begr. 15/7 i Axhult. Han är 66 år gammal enligt dödboken. Det ger ett beräknat födelseår på 1642. Året efter Måns död, 1709 nämns i mantal Zachris ogift, modern Kerstin, broder Olof. Olof Månsson (1682-1732) är min anfader.
Vi får veta namnet på Måns Jonssons änka- Kerstin. Det äldsta belagda barnet till Måns och Kerstin är Jonas Månsson som dör i Axhult 1737, begr. 8/5. Han är 60 år gammal. Det ger 1677 som födelseår.
Den enda hustru Kerstin jag kan hitta i Axhult är Kerstin Frostensdotter som dör där 1727, begr 5/2. Hon blev 72 år gammal, det ger 1655 som födelseår.

Här behövs mantalslängder. 1675 och 1676 nämns en Kerstin som dotter till Frosten Holvedsson i Torsjö, Godegård. Samtidigt finns i Torsjö även bönderna Nils och Hans med sina hustrur.
1678 och 1679 finns ännu Nils och Hans, men i Frostens gård nämns två bönder. Per Frostensson och en Måns. Både Per och Måns är gifta. Kan detta vara Måns Jonsson som är gift med Kerstin Frostensdotter?

I Arkiv digital hittar jag följande längd: Häradsskrivaren i Finspånga läns, Bråbo och Memmings fögderi (E) FII:1 (1676-1678) Bild 1260 / sid 143.
En slags mantalslängd från 1676 visar bönderna i Godegård och vad de hade för ev. vapen. Kan tänka mig att de betalade skatt för dessa. Där är Frosten överstruken och ersatt av ”Päär Fråstensson” och Måns Jonsson! Måns verkar vara nyinskriven och nygift. Ovan nämnde jag att Jonas Månsson är född ca. 1677.
Den Måns som nämns i mantal i Torsjö 1678-79 är alltså Måns Jonsson som är gift med Kerstin Frostensdotter. Jag kan inte få det till något annat. Inte med namnkombinationen Måns Jonsson/Kerstin Frostensdotter. Nästa mantal 1685 lever de i Axhult.
Jag har ännu inte hittat något matnyttigt om dessa personer i domboken.

En familj som har tät kontakt med Måns Jonssons, via dopvittnen, är Bengt Jonsson och hustru Maria Zachrisdotters familj i Krassbäck. Bengt nämns som son i Krassbäck 1675 och 1676. Föräldrarna heter Jon Hansson och Karin Persdotter. 1678 och 1679 nämns sonen Bengt och Karin (modern). Men varje år 1673 till och med 1676 nämns en son Måns Jonsson i just Krassbäck. Jag hittar ingen annan son Måns Jonsson i någon gård i Godegård de här åren.

I häradsskrivarens längd jag hänvisar till ovan finns en Måns i Krassbäck år 1676, som passanade nog blir överstruken när Måns Jonsson skrivs in i Torsjö.

Det känns som att alla pusselbitar jag har går att matcha med varann, och det ger en klar bild. Jag vill alltså sätta Måns Jonsson som bror till Bengt Jonsson och son till Jon Hansson och Karin Persdotter i Krassbäck.
Har någon ytterligare fakta att bidra med är det tacksamt, även rättelser såklart om något jag skriver om här ovan är felaktigt.

Hälsningar Mats