NULL Skriv ut sidan - Sigrid Jonsdotter i Gärde gift 1705 med Olof Johansson Forsman i Falmark, Skellefteå

Anbytarforum

Titel: Sigrid Jonsdotter i Gärde gift 1705 med Olof Johansson Forsman i Falmark, Skellefteå
Skrivet av: Stefan Gelow skrivet 2018-03-12, 18:43
Hej!


Som rubriken säger så avser detta Sigrid Jonsdotter i Gärde och dennas ursprung. Hon gifter sig i Lövånger med Olof Johansson i Falmark 1705 (hans andra hustru)


{Vb: Lövånger-AC-C-1-1691-1724-Bild-17-Sida-13 [AIDv139384.b17.s13] Lövånger [1705] den 19 Octobr [1705-10-19] Sammanwigdes Oloff Joh. Forsman ifrån Schelleffteå och Phalmark, med hust. Segri Jons dotter ifrån Löfånger och Gärde 20 Drs mårgongåfwa.}


Jag har från och till utan större lycka försökt lista ut hennes ursprung, men av en slump så fann jag nu en domboksartikel [som jag just nu inte kan hänvisa till, men ska ta fram] som antyder att hennes moder heter Anna Svensdotter i Gärde och tidigare i Nolbyn, samt att hon har en broder Erik Jonsson (död före 1703). Utifrån detta har jag försökt koppla dessa personer till en fader, och det lutar just nu åt en Jon Olofsson i Nolbyn, vars hemman senare tas över av sergeanten Anders Tomsson.


Jag är dock relativt ovan vid Lövånger och har inte undersökt det hela så mycket. Därför undrar jag om någon annan som tittat på detta möjligen kan avgöra om det hela är rimligt (som till exempel vad Jon Olofssons hustru heter, som jag inte alls vet är denna Anna Svensdotter), eller kanske redan löst grundfrågan om Sigrids ursprung, men med ett annat svar.