NULL Skriv ut sidan - SV: Lars Persson och Katarina Persdotter

Anbytarforum

Titel: SV: Lars Persson och Katarina Persdotter
Skrivet av: Gunnar Olovsson skrivet 2018-03-10, 12:42
Hej!
Tack igen för hjälpen med min nystartade släktforskning. Kenneth B löste problemet med min pappas farmor, Ingerd Olsdotter. Jan L såg ju också, trots middagsbestyr, var hon kom ifrån. Jag inriktade mig på Alfta eftersom hon finns med i inflyttningslängd Dalby 1863-1883 sid 12. Att Ingerd  var ett namn som knappast förekom i Hälsingland hade jag ingen aning om. Hon måste väl varit i Alfta och återvänt till Likenäs. Jag är verkligen glad att komma fram några steg ytterligare på den grenen av pappas släkt.

Jag läser också med intresse synpunkterna ang Per Larssons far, drängen Lars Persson. Jag har som Marcus föreslår kollat drängar med förnamnet Lars vars far har Per som förnamn. Någon tvärsäker kandidat har jag inte, men om jag slopar fältjägaren, murmästaren, drinkaren Lars Persson så får jag fortsätta sökandet. Jag har en annan kandidat som Kenneth B och jag själv hade hittat. Sunne födelsebok C8 1794-1819 sid 419, Där finns en Lars från Gjutaregården med en far som heter Per Bengtsson. Kanske ett bättre alternativ än fältjägaren?

Kanske DNA kan vara ett alternativ. Mer forskning krävs innan ett sådant prov blir aktuellt.

Tack alla för visat intresse och trevliga inlägg! / Gunnar Olovsson