NULL Skriv ut sidan - SV: Frankenberg

Anbytarforum

Titel: SV: Frankenberg
Skrivet av: Kerstin Olvén skrivet 2018-03-09, 12:53
Jag har bland diverse anteckningar och dokument om frankenbergarna följande handskrivna berättelse. Jag vet inte vem som nedtecknat det, men det torde vara någon runt förra sekelskiftet. Det fattas en fortsättning. Jag har även mer fakta om Sven Frankenberg.

"Johan Scheffer Frankenberg var född i Wollin i Nordtyskland. Fadern var Johan Scheffer och hans hustru Susanna. Johan d.y:s namn togs bort och ersattes med namnet Frankenberg när han under sin tidigaste anställning  vid militärförband i Sverige fick en överste med namnet Scheffer. Det uppgavs att han var från hertigdömet Franken vid Mainfloden i Tyskland.
Han blev trumslagarpojke vid de svenska trupper som deltogo 1758-59 i kriget i Pommern (mot Preussen) och följde med dessa trupper då de 1759 hemtransporterades. Han kom då först till Sandhems socken i Västergötland och militärbostället Skorvarp och sedan under sin trumslagartid att tjänstgöra vid regemente på Axvall, där han blev furir. År 1780 flyttade Johan till Grolanda församling och fick där militärbostället Ebbarp som sedan blev hemmet för flera generationer  i släkten.
Han var gift två gånger och hade i dessa äktenskap ej mindre än 13 barn, varav fyra dog späda. Hans nionde barn var
Sven Frankenberg född 1791 , från vilken min gren utgår. Sven var också militärmusiker (trumslagare) och brukade till hälften Ebbarp. Han var gift med Maja Andersdotter  och hade med henne 6 barn, däribland nr 3 Christina ...."