NULL Skriv ut sidan - SV: Lars Persson och Katarina Persdotter

Anbytarforum

Titel: SV: Lars Persson och Katarina Persdotter
Skrivet av: Gunnar Olovsson skrivet 2018-03-09, 12:10
Hej!
Tack till alla som visat intresse för Lars Persson och Katarina Persdotter. Katarina är bra kartlagd ett par generationer bakåt men Lars Persson känns fortfarande lite svajig. Själv tror jag mest på Kenneth Bergmans teori om vem som är far till Per Larsson. Per blev mjölnare i kvarnen i Likenäs som låg ca 100 meter från mitt föräldrahem. Hans son Wilhelm, morbror till min far, blev också mjölnare i samma kvarn. Den vattendrivna kvarnen var i drift en bit in på 50-talet och en specialité var skrädmjöl som framställdes av rostad havre. Som barn gick vi ner till kvarnen och fick skrädmjölsbollar av morbror Ville som vi tog hem och blandade med lingonsylt, och vips hade vi motti som vi kallade det.

För att återknyta till den "misstänkte" Lars Persson så lär han enligt AI 40 1840-1844 sid 355 vara född på Hammarön som jag kopplar till Karlstad men där kunde jag inte hitta honom i Födelseboken.

Jag passar på och ber om hjälp med min fars farmor, Ingerd Olsdotter som flyttade från Alfta i Hälsingland till Likenäs Dalby socken i Värmland år 1866. Hon finns i flyttningslängd för Dalby 1863-1883 sid 12 där det står att hon blev inskriven 18/4 1866 och kommer från Alfta. Jag har inte kunnat hitta henne i utflyttning från Alfta. I husförhörslängd för Dalby AI 24 1866-1870 sid 186 finns hon med och där kan man se att hon är född den 21/2 1843.

Gunnar Olovsson