NULL Skriv ut sidan - SV: Själevad C:2 sid 195 (1768) Peter Söderbergs son Nils dop.

Anbytarforum

Titel: SV: Själevad C:2 sid 195 (1768) Peter Söderbergs son Nils dop.
Skrivet av: Hans Sjöqvist skrivet 2018-03-08, 09:40

Hej!
Jag har hittat detta angående Nils Clemetsson Norman o. hans hust. Kjerstin Pärsdotters barns dop.
Vid Per Nilssons dop 1753.08.03 Deltar Båtsmannen Eric Pärsson Kämpe (Kiempe) med sin hustr. Margaeta Månsdotter. Eric är född 1723.04.07 i Flärke och son till Båtsmannen Per Mård och h.h Brita Eriksdotter.


Brita Pärsdotter f 1727..12.31 i Flärke Per Mårds ena dotter. Även maken make bevistar Britas syster Kerstins och Nils Clemetssons Normans dotter Brita Nilsdotters dop 1757 i Kroksta med sig har hon maken  Båtsmannen  Jon (Jonas) Persson Frisk. Bodde de i Alnö? Innan giftermålet 1761 uppges Brita bo i  Åte och som gift senare i Västerbacke, Själevad.


Vad som föranledde min fråga från början var att få någon koppling  mellan denna Per Söderberg och de övriga 3 av Per Mårds barn. I kråken står han född 1733.01.04 vilket är Per Mårds son Pers födelseår.
Jag ville bara ha det klart att denne  Cofferdi Rote Båtsmannen verkligen var Per Mårds son
Per. I Strömbergs båtsmansdatabas står han födelseår uppgett som 1740?
Denne Söderberg dör i alla fall 1807.01.21 på fattighuset (vet inte var det låg i Själevad)
I Själevads Communionlängd  DII:2a sid 239 står förre båtsmannen med hustru med hustru Lena (Helena) Hansdotter. I Kråkens databas står hon som född 1733? och i dödboken ser man att Helena dör på Fattighuset, Själevad 1807.01.21 (samma dag som maken?)
Man undrar var bodde detta par? I Själevads födelse och dopbok finns 2 st Helena födda: Fäderna är en Anders Johansson resp. en Johan Johansson med Helenas far borde ju heta Hans?
Hans