NULL Skriv ut sidan - SV: Sonja Viktoria Dahlin f 18/7 1904 i Skön eller Torp

Anbytarforum

Titel: SV: Sonja Viktoria Dahlin f 18/7 1904 i Skön eller Torp
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2018-03-07, 08:14

Ja, nedkomstorten angavs som barnets födelseort i husförhörs-/församlingsbok före 1947.

Men drar du då inte fel slutsats i detta fall? För om nedkomstorten varit Torp borde Torp också ha angetts som födelseort, oavsett var modern/familjen var skriven.

Nu är jag ändå beredd att tillstå att du möjligen kan ha rätt i sak:
I församlingsboken är födelseorten antecknad som Torp men ändrad – okänt när – till Skön. Sonja Viktoria noterades inte i födelsebok och församlingsbok förrän i maj 1906 (mer om det nedan) när hon fått en lillebror, född 24/3. I efterhand kan någon (samma präst?) ha lagt märke till familjens inskrivningsdag och begått misstaget att ändra till Skön.
Men jag lutar nog åt att det i stället, vid samtal med föräldrarna, framkom att flickan faktiskt var född i Skön och att ändringen alltså är korrekt. 

Sonja Viktoria föddes – enligt födelsenotiserna – den 18 juli 1904 men formellt fanns hon inte förrän efter broderns födelse nästan två år senare. Det var då hon ”föddes” i Torp: hon står närmast ovanför brodern i födelseboken 1906 (sid 382) och är den sist införda under 1904. Att flickans existens uppmärksammades först 1906 framgår av SCB-utdragen: hon saknas där 1904 men finns med i 1906 års utdrag.

Jag måste undra över oordningen i de här församlingarnas födelseböcker. I många fall dröjde det månader och ibland flera år innan barnen bokfördes. Vad berodde det på? Var det föräldrarna och/eller barnmorskorna som inte gjorde sig någon brådska med att anmäla? Eller var det prästerna som lade anmälningar och minneslappar om dop på hög, för att sedan plocka ur högen på måfå och skriva in ungarna hipp som happ?