NULL Skriv ut sidan - SV: Lars Persson och Katarina Persdotter

Anbytarforum

Titel: SV: Lars Persson och Katarina Persdotter
Skrivet av: Gunnar Olovsson skrivet 2018-03-05, 13:52
Hej Leif!
Tack för hjälpen i detta svårlösta ärende. Jag har inte hållit på med släktforskning de senaste 30 åren men nu när Riksarkivet släppte alla kyrkoarkiv mm så tänkte jag ta upp tråden igen. Jag använder mig  bara av Riksarkivets dokument på nätet när det gäller grundfakta. Tips kan ju behövas många gånger för att komma rätt i faktaletandet. Jag blir lite osäker på vissa av dina hänvisningar. AID, syftar det på Arkiv Digital? NAD, är en annan hänvisning, vad är det? När det gäller själva ärendet ang Lars Persson så kom jag tack vare ditt tips på husförhörslängd 1835-1840 Sunne Östra Sidan fram till sidan 391. Där finns Lars Persson som var född den 17/6 1808 i Gjutaregården. Han avled, som du skrev, 1838. Jag hade tidigare gått igenom en stor mängd dokument i Födelseboken och koncentrerat mig på en son Lars med lämpligt födelseår som hade en far med namnet Per. Detta letande tog väl 4-5 timmar och resulterade i ca 30 Lars. Jag ansåg att två av dessa ca 30 Lars var den mest troliga kandidaten. Den allra troligaste var den Lars som du tipsade om eftersom han var i Gjutaregården vid husförhöret och där var också Per Larsson född. Lars Persson finns i Födelseboken Sunne 1794-1819 sid 419. Födelsedatum 17/6 är detsamma som i Husförhörslängden 1835-1840. Mamman till Per Larsson, Katarina Persdotter, finns också i ett antal dokument som knyter henne till Gjutaregården. Detta kan vara rätt Lars Persson men en viss osäkerhet finns trots allt kvar.
Än en gång, tack för hjälpen!
Gunnar Olovsson