NULL Skriv ut sidan - SV: Manhusbyggnad

Anbytarforum

Titel: SV: Manhusbyggnad
Skrivet av: Mette Stepnicka skrivet 2018-03-05, 12:32
Hej Klas!

Tak for svar. Det giver god mening!

I de arkiver, hvor jeg har søgt, har Sven Larsson ikke været nævnt som torpare. I husförhörslängden for 1875-1881 er han først nævnt som 'bonde' og siden som 'inhs'. I senere husförhörslängder står han og hans hustru + børn under betegnelsen 'hus' på bondens mark.
I bouppteckningen for Sven Larsson (Listers-häradsrätt-K-FII-53-1919-1920-Bild-770-Sida-48) står der, så vidt jeg kan læse, at han var 'snickare'. Han var Lars Olssons tredje son. Båda hans ældre brødre var i en periode gårdmänd.

Jeg vil meget gerne finde ud af, hvornår mit torp blev bygget, men det er svært at finde i arkiverne og se på kortene, når det er et torp og ikke en selvstændig gård. (Det ligger i Erikstorp, Jämshög socken, Blekinge).
På grund af en kirkebrand er mange af de gamle kyrkoböcker etc. brunnit. Den første husförhörslängd, som jeg har kunnet finde, hvor gården er nævnt, er fra 1848-1865 + 1866-1870. Her nævnes bonden + hans familie + piger och dränge + en 'nådehjon' (syster til bondens hustru). Her nævnes ingen undantagsman eller inhysses. Kan jeg så konkludere, at mit torp er bygget noengang mellem 1871 og 1875, hvor Lars Olssons status ændres fra 'bonde' til 'undantagsman'? Der står også nogle ting, som jeg ikke kan læse i husförhörslängden (Jämshög-K-AI-17-1871-1875-Bild-595-Sida-591).

Mvh
Mette