NULL Skriv ut sidan - SV: Gålsjö

Anbytarforum

Titel: SV: Gålsjö
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2018-03-04, 21:19
Enligt angermanland.forening.se skulle Hans Johansson De Wall ha gift sig 1785 med Stina Persdr Holmberg men barnen är födda precis de årtal du har i din uppräkning, Hasse + en Katarina f 1777. Hans Persson De Wall däremot skulle ha gift sig 1776 med Anna Persdr men inte fått några barn med henne utan identifierat henne med den Anna som dog i Stormyran 1783 (trots att det står änkan i Boteå bb!). Det verkar som den författaren läst fel i Boteå vb 1776. Där står det "Stina Pehrsdr i Offer". Vigseluppgiften 1785 hittar jag inte.
Den änka Anna Pehrsdr som dog 1783 i Stormyran kan vara ytterllgare en dotter till kolaren Pehr Olofsson. Jag tror att den sistnämndes hustru var Sigrid Matsdr. Det skulle förklara Mats Pehrsson Holmbergs namn. I vigseluppgiften står att han var dräng från Offer, och Stormyran måste vara på Offers byskog, det finns dessutom anledning att misstänka att det ska finnas en Mats i syskonskaran eftersom en dräng Mats Persson i Holm var fadder 1764 för Tomas Olssons och Karin Persdr:s från Stormyran barn samt att han var fadder 1768 för Per Matsson Ekman som var g m Segri Persdr som också måste vara en syster. Det skulle också förklara att två av barnen hade döttrar med namnet Sigrid, Mats Holmberg och Christina Holmberg.
När hon dog påstås hon vara Elias Perssons mor. Elias är fadder för Per Ekmans barn 1768, Hans Johansson Devalls barn 1777, har hittat honom i 1784 års mtl sist på längden i Boteå, kallas där f.d. säterisnickare och hade också fått betalt 1787 för en kyrkkista till Gålsjö bruk.
Det speciella med detta är att en ättling på kvinnosidan till Tomas Olsson och Karin Pärsdr har samma mt-DNA som jag som om släktforskningen stämmer härstammar från en Märit Grelsdr (1643-1732) i Gryttjen i Attmar!