NULL Skriv ut sidan - Lars Persson och Katarina Persdotter

Anbytarforum

Titel: Lars Persson och Katarina Persdotter
Skrivet av: Gunnar Olovsson skrivet 2018-03-04, 19:02
Hej!
Jag söker hjälp med att kartlägga min pappas morfars far. Pappas morfar hette Per Larsson och föddes 1835-06-19 i Gjutaregården i Sunne församling. Källa, födelse och dopboken för Sunne 1820-1848 sid 488. I denna dopbok står Per född som oäkta, far drängen Lars Persson och mor pigan Katarina Persdotter. Jag har utöver detta, vad Per Larsson beträffar, en mängd träffar i husförhörslängder, flyttningar och dödbok. Per Larssons mor, Katarina Persdotter var född 1810 i Askerud , Sunne församling. Katarinas far var Per Nilsson Ifverman, soldat, född 1779-11-04. Katarinas mor var Maja Persdotter född 1781-03-16. Problemet är Per Larssons far, drängen Lars Persson, vars härkomst jag inte lyckats att klarlägga. Man kan ju på goda grunder anta att hans far hette Per i förnamn och att han troligen är född i Sunne församling. Jag vet inte vilket år Lars Persson var född men Katarina och han fick ju sonen Per 1835. Katarina var som jag angett född 1810, alltså 25 år vid sonens födelse så Lars Persson bör ju vara någonstans i närheten av hennes ålder eftersom han var dräng och hon piga. Mycket tacksam för hjälp i detta ärende.
Gunnar Olovsson