NULL Skriv ut sidan - SV: Fader okänd

Anbytarforum

Titel: SV: Fader okänd
Skrivet av: Pär Hultberg skrivet 2018-03-02, 20:49
Tack igen för svar!

Du frågar om vilken lag. Det kanske inte var någon direkt lag, men jag läste idag en undersökning av hur oäkta barn togs om hand på slutet av 1800-talet. Det var en studie av oäkta barn födda 1889 och tillställdes konungen (tror det var statistiska centralbyrån). Där stod i alla fall om modern lyckades bevisa vem som var barnets fader blev denne skyldig att betala en form av underhåll, men de tre första åren var det ändock moderns skyldighet att försörja barnet och därefter fadern upp till barnet blev 7 år. Det var tydligen vanligt att ensamstående mödrar inte kunde både jobba och ta hand om sitt barn och lämnade i sådana här fall ofta barnet till morföräldrarna.

Vad kan det finnas för skäl att fadern ej var angiven? Jag kan tänka på två skäl. Antingen visste hon inte (kanske det var våldtäkt) eller så var det olämpligt och obekvämt att ange fadern (beroende på klasskillnad)

Jag uppskattar din hjälp. Jag ska försöka hämta min pappas material så jag kan delge dig vad han har hittat i detta ärende.

MVH
Pär Hultberg