NULL Skriv ut sidan - SV: Lars Pehrsson i Jönsberg f. ca 1670 d. efter 1718 finns i MANTAL hittar ej i kyrkoböcker

Anbytarforum

Titel: SV: Lars Pehrsson i Jönsberg f. ca 1670 d. efter 1718 finns i MANTAL hittar ej i kyrkoböcker
Skrivet av: Martin Edgélius skrivet 2018-03-01, 13:00
Angående Lars Kristoffersson så har jag insett att är det inte helt lätt att veta om det verkligen är han som är far till de Larsbarn som finns i Ringarhult i början av 1700-talet. Som du skriver Mats så finns det en Lars Kristoffersson med hustru Elin Persdotter i (Vass)Holma 1663-1666. 1667 dyker en Lars upp i Ringarhult, året innan bor bara Ingvald Kristoffersson med hustru och mor där, men då heter hustrun Ingeborg. Den Lars med hustru finns i Ringarhult t.o.m. 1672. 1673 är de borta. Då flyttar i stället en Anders Olofsson med hustru Karin Olofsdotter in. De är borta 1674, då finns i stället änkan Ingrid Kristoffersdotter på den platsen. Och, nu kommer det kniviga, 1675 finns Ingrid kvar men då har även en Lars (utan efternamn) med hustru Anna Kristoffersdotter flyttat in. Sen ser det ut som att det är det paret som bor kvar i Ringarhult. Mtl är dock lite ofullständiga så det går inte att följa varje år. 1703 skrivs Johan för Ringarhult och under sig har han fadern Lars med hustru. Johan har även en gosse/dräng hos sig som heter Kristoffer. Så, frågan är om alla Larsbarn i Ringarhult är syskon eller om det eventuellt kan handla om att några av dem snarare är kusiner med varandra. Jag har inte hittat några fler i dödboken som passar in på Lars med hustru Anna Kristoffersdotter. Om det är Lars Kristoffersson som bor i Vassholma och Ringarhult 1663-1673 så bör han ha gift om sig en gång till eftersom han får barn så sent som åtminstone 1689.
Mats, jag har gjort en sammanställning över mtl för Ringarhult. Jag kan maila den till om du vill. Jag nås på edgelius (a) yahoo punkt se.
/Martin