NULL Skriv ut sidan - SV: Var kommer Britta från?

Anbytarforum

Titel: SV: Var kommer Britta från?
Skrivet av: Marianne Elfström skrivet 2018-02-28, 18:39
Hej Gert-Ove! Nu är det min tur att skriva wow!

Så kul att du skrev hur du härstammar från Lars Modig.
Jag skriver min härstamning ”bakvänt” istället:
Lars Modig – Edela Larsdotter – Sven Johansson – Emanuel Svensson – Agda Svensson (min fm).

Då är du ju också släkt med Johannes Samuelsson, Edla Larsdotters man, vars ursprung länge var höljt i dunkel. Jag misstänkte att han hade en bror som hette Arvid som också bodde i Grimmared. Jag letade igenom alla tillgängliga födelseböcker i Marks och Kinds härader och hittade efter lång tid två bröder med samma åldersskillnad som var födda i Mossebo. Födelseåren stämde dock inte exakt. Deras far hette Samuel Torkelsson. Det gick inte att följa dem hela vägen så vi tog ett DNA-prov på Johannes sonsonsonson och en agnatisk ättling till Samuels bror Arvid Torkelsson och de hade till 99,9 % likadana Y-kromosomer! Sök på ”Samuel Torkelsson” i Anbytarforums sökruta och börja sedan att läsa i tidsföljd från 2002-11-12 och framåt så kan du se hela händelseförloppet – om du inte gjort det redan förstås. OBS att inläggen från 2004 börjar tidigare än det man får upp direkt.

Även under Grimmared har jag skrivit några inlägg från 2002 och framåt.


Jag vet tyvärr inget om Anders Andersson Rask.


När det gäller din ana Brita Andersdotter så tycker jag att hennes syster Catharinas inflyttningsattest nästan var det bästa "beviset". Det står väl aldrig i hfl att hon var Britas syster? Om jag minns rätt står hon bara som piga.
Tänk att Brita kom till Grimmared redan som 12-åring runt 1799 och när hon var 20  år, ännu ogift, tog hon hand om sin då 17-åriga syster. Frågan är om de hade någon släkting i Istorp eller dess närhet, som höll ett öga på dem  :)