NULL Skriv ut sidan - Fader okänd

Anbytarforum

Titel: Fader okänd
Skrivet av: Pär Hultberg skrivet 2018-02-28, 16:36
Hej,

Min gammelfarmor föddes utom äktenskapet. Hennes mamma jobbade som hushållerska i familjen Baagöes hem (fastigheten Örnen 26 i Ängelholm) vid sista decenniet av 1800.

Min pappa har försökt reda ut vem av Baagöerna som var pappa till min gammelfarmor Agnes Elisabeth, men utan entydig framgång. Agnes bodde sina första levnadsår hos familjen Baagöe och i kyrkoböckerna bar hon detta efternamn. Efter denna första period flyttade hon in hos sin mormor och morfar på deras gård i Axtorp, Munka Ljunby och tog igen moderns efternamn. Modern skickades iväg till USA och lämnade alltså sin dotter kvar i Sverige.

Jag tänker att det borde gå att få fram vem som var fadern och att det finns antecknat någonstans. Vi misstänker att det var Arvid Mauritz Baagöe, som ungefär samtidigt som Modern skickades till USA, drog iväg till Sydafrika och Boerkriget.

Jag är tacksam för tips hur vi ska kunna gå vidare och är det någon som vill hjälpa mig är jag ännu tacksammare. Jag har alla uppgifter kring födelsedatum mm avseende Agnes om det behövs?

MVH
Pär Hultberg