NULL Skriv ut sidan - SV: Algutsboda

Anbytarforum

Titel: SV: Algutsboda
Skrivet av: Marie Petersson Engnell skrivet 2018-02-25, 16:15
Jätteintressant! Tack!

Jag tror att du har en mycket längre och mer gedigen erfarenhet inom släktforskning än vad jag har. Min mamma var en passionerad släktforskare, när hon dog blev allt hennes material stående på min vind. Det var först för ett par år sedan som jag tog vid där hon slutade.

Med min begränsade erfarenhet är jag dock mycket benägen att hålla med dig om Martha Thoresdotters anor. Vi vet ju följande:
a) Thore i Rasslebygds svärmor hette Marta Joensdotter och hon var änka efter kyrkoherde Johann Simonis. med reservation för att Thore kan ha varit gift flera gånger är alltså Marta Joensdotter Martha Thoresdotters mormor. Rimligtvis är Johann Simonis då hennes morfar; Martha gifte om sig med näste kyrkoherde Nils Persson Bock efter 1640, men med Tanke på Thores ålder bör hans hustru vara från Marta Joensdotters första äktenskap.
b) I Jonas Jonaes sons Jon Jonssons vandringsskrift (länk i min förra post) skriver Jon att han har en helsyster Märta Joensdotter samt att Isak Joensson (på Björketorp, som omnämns i brevet jag citerade i tidigare post) är hans bror.

Jag tycker det låter som om din teori håller alldeles utmärkt, med reservation för eventuella andra hustrur till Thore.

Naturligtvis har du rätt om att Gumme som var gift med Ingeborg Johansdotter levde och verkade i Krysseboda, jag hade bara Bodaskog i huvudet när jag skrev. Men! Jag har också skrivit in i mina papper att jag läst att Paul Menso (som ju också postar här i tråden) menar att Gumme inte är son till Lasse i Krysseboda utan i själva verket hette Johansson och troligtvis var son till Jöns Hemmingsson i Bodaskog! Denna uppgift skulle då komma ifrån Stamtavla för släkterna Baaz och Klint, Tabell 122 (generation 2) Tabell 122 (generation 2) (Från Tabell 117, s 29). (Hej Paul! Jag var precis inne och tittade på din Min Släkt-fil på internet och dubbelkollade så att jag skrivit av dig korrekt)

När det gäller övriga anor så är Thore Marcussons dotter Lisken även min ana; hennes son Johan fick sonen Israel, som hamnade i Eremitemåla, Vissefjärda. Israel är min farmors farfar.

Även jag har med Elin och Olof Hvit bland mina anor, dock med en viss osäkerhet, för jag hittade detta för bara någon månad sedan.

Tyvärr är det bara ett år sedan jag blev medlem i KGF, så jag kommer inte åt att läsa Herberts artikel, som låter till att vara intressant.  Däremot har jag ärvt några få av Algutsboda Hembygdsböcker, däribland nr I, men har inte läst den på flera år. Nu ska jag sätta mig ner och läsa på om Thores bravader i den!

P S Jag hittade raden i Ekenberga räkenskaper; håller med dig om att tolkningen verkar rimlig.