NULL Skriv ut sidan - Sjösås Husförhör (Household examination) 1851 - 1861 (AI:14) s 156

Anbytarforum

Titel: Sjösås Husförhör (Household examination) 1851 - 1861 (AI:14) s 156
Skrivet av: Åsa Eriksson skrivet 2018-02-24, 22:42
Hej. Sidan är rätt kladdig och innehåller lite felaktigheter, kanske någon kan förstå?
Högst upp står Peter Månsson och sedan verkar efternamnet vara överstruket och så står det Magnusson ovanför. Sedan står det att hans förälder är Magnus Jonsson, men i alla andra böcker heter han Måns Johnsson. Har prästen kanske hört fel och trodde han hette Magnus och ändrade även sonens Peters efternamn? I nästa husförhörslängd står det helt enkel Peter Magnusson(överhuvudtaget verkar det finnas många andra fel på denna familj. Peter hette Pehr från början men det ändrade efterhand. så i början heter han Pehr Månsson och sedan slutar det med att han heter peter Magnusson!!). Sedan undrar jag vad som står på de tre barnens utflyttningar. var tar de vägen? Och slutligen längst till höger i rutan omständigheter kan jag läsa att Sara var sjuklig (tror jag). Men vad står det på Peter? Utfattig? Och sedan längst bort för Jonas Peter, kan någon se vad där står ?