NULL Skriv ut sidan - SV: Algutsboda

Anbytarforum

Titel: SV: Algutsboda
Skrivet av: Marie Petersson Engnell skrivet 2018-02-24, 12:18
Hej,

Vill bara tacka för denna intressanta diskussion och ta tillfället att säga hej, eftersom jag också forskar på Bodaskogs- och Krysseboda-släkterna.

Av de barn till Markus Johansson och Martha Thoresdotter som Lennart ställt samman är Thore och Märta mina direkta anor. Jag har också satt Märta som dotter till Markus Johansson, eftersom hon bodde i Bodaskog när hon gifte sig. Samma med Lisbet och Britta. Men med två Markusar så nära inpå varandra känner man sig ju lite osäker på vilka barn som hör vart.

Av Peder Pedersson Spaks och Ingegerd Marcusdotters barn är Anna och Kerstin mina (eller rättare sagt min dotters; själv är jag "bara" ättling till  Anna) direkta anor.

Marie Engnell



Tillägg:

Jag blev lite nyfiken på Tore i Rasslebygd och hans hustrus förmodade släktskap med Jonas Jonae i Vissefjärda. Efter lite sökningar här på anbytarforum hittar jag då detta, som postats av Göran Johansson 2004-09-29 i denna tråd: https://forum.genealogi.se/index.php?topic=24092.0

Citera
Undertecknade i full sanningh betygar, det wy
Med wår k. Swärmoder hustru Marta Joensdotter
Äro af Ht Erasmo Jöranson wäl Contenterade och förnögda
Worden om de 120 Dr smt som wår S. Swärfader fordom 
Kyrkioherde uti i Wisefierda Hr Johann Simonis hafwer
Uthgifwit, och med in löst Börketorpa gård af Sahl
Isaak Joenson, detta till widare stad fästelse bekreftom
Med wåra nampn och bomärke; jämte och de andra 
som her under och sisna nampn skrifwa
willa, som wetha att detta så sant wara, och passerat
är, hwilcket och så uti församblingens närwaro,
blef uti sidsta visitation A:o 1666, den 2 Octobris
före hållit och förkunnat och sedan uti kiörkians
material och book inskrifwit och tecknat att bemte
Hr Erasmus Jöransson Swibilius kiörkioherde uti
Wisefierda hafwer Körketorpa gård till sig och sin
Egen medell inlöst för 120 Dr smt af Wisefierda
Den 15 juli A:o 1667.
 
Tore i Raslebygd
 
Swen Bondeson i Bamsekulla
 
Swen i Bromboda
 
Karin Johansdotter i Biörnahult
 
Ingred Nilsdotter, som min 
k. Mor syster med sin k man 
uptog, då iag ett litet barn war
efter mina föräldrars död och 
mig upfödt hafwer
 
Detta så sant är wittnom undertecknade med
Wåra nampn.
 
Länsman Pär Swensson i Bockaboda
Joen Larssob i Klättorp
Joen Persson i Bockaboa
 
Vidi Jonas Kinnerus”

Så, Tore i Rasslebygds svärfar är alltså kyrkoherde Johannes Simonis. Därefter följer en lång diskussion huruvida Johannes Simonis var svärson till Jonas Jonae eller gift med hans sondotter. Som jag tolkar resultatet av diskussionen har Jonas Jonaes dotter Marta (Margareta) först varit gift med Johannes Simonis och efter hans död gift om sig med nästa kyrkoherde, Nils Bock. Vilket då innebär att Tore i Rasslebygds hustru Karin Johannesdotter är dotter till Johannes Simonis och Marta (Margareta) Jonsdotter (dotter till Jonas Jonae).